PlusAchtergrond

Themapark FloriWorld wil toeristen met sierteelt naar Aalsmeer verleiden

Over anderhalve maand opent hier in Aalsmeer FloriWorld.Beeld Dingena Mol

De makers van de Heineken Experience hebben een nieuw themapark ingericht. FloriWorld moet toeristen verleiden de bus naar Aalsmeer te pakken.

Het bruggetje over de gracht ligt al op zijn plaats, aan de rest van het Amsterdamse decor wordt nog hard gewerkt. “De sfeer van de oude Jordaan,” zegt conceptontwikkelaar Bert Kranendonk, wijzend naar de kleine huisjes op een rij. “

De bezoekers kunnen zich hier even Amsterdammer wanen. We hebben hen bij binnenkomst gevraagd naar hun naam, land van herkomst en voorkeuren voor kleuren en bloemen. Als ze hier komen, staat hun naam op de voordeur en treffen ze binnen een interieur aan dat met behulp van digitale techniek helemaal op hun voorkeur is afgestemd. Een themapark heeft twee of drie hoogtepunten nodig. Dit wordt er een van.”

Nog anderhalve maand, en dan opent FloriWorld in Aalsmeer zijn deuren. In het nieuwe themapark staan bloemen en planten centraal. “Het is een oude wens van de sierteeltsector,” zegt directeur Rick Pesik. “De bloemenveiling in Aalsmeer trekt jaarlijks 50.000 bezoekers. Die mensen kijken in de vroege ochtend een paar uurtjes mee naar een mooi schouwspel, maar stappen daarna weer op de bus. De vraag was hoe we die mensen langer in Aalsmeer konden houden. FloriWorld is het antwoord op die vraag.”

Heineken Experience

Voor de invulling van het themapark is Kranendonk verantwoordelijk, de man die eerder zijn handtekening zette onder de Heineken Experience, met meer dan een miljoen bezoekers per jaar een van de drukstbezochte attracties in de stad. “In Aalsmeer gaan we uit van 350.000 ­bezoekers,” zegt Kranendonk. “We hebben in de eerste fase nog wel even nagedacht over Amsterdam als plek van vestiging, maar dat idee hebben we al snel verlaten. Het is belangrijk dat er een verband bestaat tussen de plek en het thema. Hier zitten we in het hart van de sector.”

Bovendien is een van de functies van het nieuwe themapark om toeristen uit het overvolle Amsterdam weg te trekken. Pesik: “Uit onderzoek blijkt dat bezoekers uit het buitenland de eerste dagen van hun verblijf in Amsterdam doorbrengen om de bekende attracties te bezoeken. De derde dag is er ruimte voor een uitstapje. Dat is het publiek waar wij ons op richten. De Keukenhof trekt in zeven weken tijd anderhalf miljoen bezoekers, maar daarna is het ook afgelopen. Wij zijn het hele jaar door open. Er komt een vaste pendelbus tussen de RAI en FloriWorld.”

Trouwkapel

Om toeristen te trekken, merkt Kranendonk op, moet er wel een bijzondere beleving worden aangeboden. “De Amerikaanse econoom Joe Pine noemt de vier pijlers van de experience-economie: entertainment, escapisme, esthetica en educatie. Je hebt ze alle vier nodig om iets bijzonders te kunnen presenteren. De sierteelt­sector had vooral behoefte om het eigen verhaal te vertellen, maar daar trek je geen honderdduizenden mensen mee. In FloriWorld wordt de bezoeker ondergedompeld in bloemen en planten, maar wel aan de hand van een speelse, spannende en verrassende invalshoek.”

Als voorbeeld noemt de conceptontwikkelaar de trouwkapel, waar de bezoekers als gasten van een bruiloft worden meegenomen in de zoektocht van bruidegom Daan naar een bruidsboeket dat hij is vergeten aan te schaffen. Die race tegen de klok leidt onder meer langs een kweker in de Bollenstreek die uitleg geeft over zijn werk. De attractie eindigt met de daadwerkelijke voltrekking van het huwelijk te midden van een bloemenzee. “Ik sluit niet uit dat in deze zaal nog wel een traantje zal worden weggepinkt,” zegt Kranendonk.

Selfieruimte

Waar toeristen en bloemen samenkomen, is de selfiestick nooit ver weg. Om in die behoefte te voorzien, beschikt FloriWorld over een speciaal ingerichte selfieruimte waar de bezoekers zichzelf kunnen vastleggen tegen allerlei verschillende achtergronden, variërend van bloeiende bollenvelden tot artistieke constructies in neon. Bijzonder is ook de veiling waar de gasten verse bloemen kunnen kopen. Pesik: “Het komt erop neer dat we elke dag ons decor verkopen. Mensen kunnen de bloemen meenemen, maar ook schenken aan een verzorgingshuis in de buurt. Wij zorgen ervoor dat ze daar terechtkomen.”

Met FloriWorld is een investering gemoeid van dertig miljoen euro. Kranendonk: “Disney trekt gemiddeld honderd miljoen uit voor een enkele attractie, maar voor ons is het veel geld. Heineken legde het geld voor de Experience meteen op tafel, maar hier hadden we de medewerking van de bank hard nodig. Gelukkig was het vertrouwen groot.”

Dat het toerisme momenteel in een dip zit als gevolg van het coronavirus, is in Aalsmeer geen punt van grote zorg. “Het stelt ons in staat rustig te beginnen. We willen het eerste jaar graag veel bezoekers uit eigen land trekken. Zij moeten onze ambassadeurs worden.”

Bollenambassadeurs

Het is voorjaar, en de bloemenparken schieten de grond uit. In Noordwijkerhout gaat deze maand de Tulip Experience Amsterdam open, een initiatief van bollenteler Simon Pennings. Het bezoekerscentrum moet het begrip voor het bollenvak vergroten en de overlast door toeristen in de bollenvelden tegengaan. Pennings in het vakblad Greenity: “Het wordt een plek waar kwekers en bollenambassadeurs toeristen die in de velden lopen, naartoe kunnen sturen als ze toch een selfie in het veld willen maken. We zitten op twee minuten rijden van de Keukenhof en we hebben tachtig parkeerplekken.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden