Plus

Theatershow De Grote Drie in zomerreprise

'Adèle Bloemendaal, Jasperina de Jong en Conny Stuart' gaven een voorproefje van De Grote Drie, een muzikale theatershow rond het leven en het repertoire van deze drie sterren uit het recente musical- en cabaretverleden.

Vlnr. Frédérique Sluyterman van Loo (Conny Stuart), Ellen Pieters (Adèle Bloemendaal) en Hanneke Drenth (Jasperina de Jong) Beeld Robin Kamphuis

Zoals dat bij echte diva's hoort, komen 'Adèle Bloemendaal, Jasperina de Jong en Conny Stuart' in vol ornaat in een knalrode open Cadillac Eldorado met chauffeur voorrijden bij het DeLaMar Theater aan de Marnixstraat.

Voor een klein journalistiek gezelschap komen ze een voorproefje geven van De Grote Drie, een muzikale theatershow rond het leven en het repertoire van deze drie sterren uit het ­recente musical- en cabaretverleden.

Toen de ­auto nog bij de Leidsegracht was, kon men de bulderlach van Adèle al horen. Stuart en De Jong stappen gracieus voor het theater uit, terwijl Adèle Bloemendaal haar lijf over de achterkap van de slee drapeert om de fotografen de gelegenheid te geven enige sensuele plaatjes te schieten. "En nu nog een met mijn been omhoog."

Joggingbroek
Ellen Pieters geniet tot op het bot van de rol als Adèle, die haar past als een handschoen. "Net als Adèle ben ik voor een deel een kluizenaar en loop ik in mijn joggingbroek anoniem door mijn dorp in Noord-Holland, maar als Adèle zich eenmaal over de drempel zette dan was ze uitbundig aanwezig. En dat dubbele heb ik ook. Ik vind haar grilligheid en diversiteit leuk en spannend."

Na honderd voorstellingen eindigde de succesvolle tournee van De Grote Drie in 2017 in Carré en werd de show onderscheiden met de Award voor de beste kleine musical van het seizoen. Maar de publieksrek is er nog lang niet uit.

Joop van den Ende stelde aan DeLaMar voor om de show een paar weken in de zomer te programmeren. Producent Hans Cornelissen was behoorlijk geraakt door zoveel collegialiteit van de grote concurrent. Het kostte Cornelissen geen moeite om Pieters, Frédérique Sluyterman van Loo (Conny Stuart), Hanneke Drenth (Jasperina de Jong) en pianist Nico van der Linden voor ­deze Amsterdamse zomerreprise te strikken.

Geen vriendinnen
Alle drie zijn ze verknocht aan het repertoire van hun personage. Hanneke Drenth zong in de foyer de razend ingewikkelde Minutenwals (tekst Guus Vleugel), Ellen Pieters bleef geheel in stijl met het Vingerlied van Flip Broekman en Martin van Dijk ('Dat is de prins, waar ieder meisje 's nachts van droomt'), terwijl Frédérique Sluyterman van Loo een van de allermooiste kleinkunstliederen bracht: Het is over van Annie Schmidt en Harry Bannink.

De grote drie waren geen vriendinnen van ­elkaar, maar hebben elkaar onbewust wel opgestuwd. Ze stonden nooit samen op het toneel, maar daar heeft scriptschrijver Lars Boom wat op gevonden. De drie dames krijgen het aanbod voor een vorstelijk bedrag gezamenlijk op te treden voor een Nederlands diplomatiek publiek in Timboektoe. Voor de pauze zien we de moeizame aanloop naar het optreden vol hatelijk­heden over en weer.

"Jij kwam na mij bij Cabaret Lurelei." Adèle Bloemendaal wil even een anciënniteitstikje uitdelen naar de vijf jaar jongere Jasperina de Jong. Het antwoord van de chique arrogante De Jong laat niet lang op zich wachten: "Ja, en toen begon het succes."

Even later haalt Bloemendaal uit naar Conny Stuart, omdat zij aan de zijde van Wim Sonneveld vrolijk heeft doorgespeeld tijdens de Duitse bezetting. Ook Bloemendaal krijgt het voor haar kiezen van haar collega's: ze verzon de krankzinnigste excuses om onder een contract uit te komen en vocht op een bijna trieste manier tegen het lichamelijk verval.

Na de pauze groeien de drie grote ego's in de woestijn naar elkaar toe. Adèle Bloemendaal overleed twee weken voor de première van De Grote Drie in 2017. Ellen Pieters werd door enkele radio- en tv programma's, die aanvankelijk geen aandacht aan de show wilden besteden, gevraagd om nog even snel als Adèle te komen opdraven. "Ik hou van mijn rol, maar ik heb aan dat soort schaamteloze lijkenpikkerij niet meegedaan."

Fysieke en vocale gelijkenis
Er is een bijna enge fysieke en vocale gelijkenis tussen de drie actrices en hun personages. Frédérique Sluyterman van Loo: "Ik heb wel auditie gedaan, maar toen had de producent al besloten dat hij mij wilde hebben voor deze rol. Ik vind het zalig om me echt te verplaatsen in een andere persoon, zoals ik dat ook gedaan heb in de voorstelling In bed met Dietrich en Piaf."

"Voor Conny Stuart heb ik me vooral geconcentreerd op de spraak, een aangeleerd keurig Haags. Dan moet even het strottenhoofd naar beneden. En ik heb me haar bijzondere motoriek eigen gemaakt, met haar hoekige damesachtige armpjes en een beetje stram loopje."

"Ik snap wel dat deze drie vrouwen niet echt vriendinnen zijn geweest, ofschoon Conny en Jasperina beiden chic waren en samen wel een sherry zouden kunnen drinken. Adèle was veel meer een mannenvrouw en veel wilder."

Vanaf het andere tafeltje in de foyer roept ­Ellen Pieters: "Als ik met Conny op vakantie zou moeten, zou ik haar 's avonds gewoon in haar hotelkamer zetten en dan ga ik uit." Met een ­bulderlach als uitroepteken.

De Grote Drie met Ellen Pieters, Frédérique Sluyterman van Loo en Hanneke Drenth. Van 11 t/m 22/7 in het DeLaMar Theater.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.