Plus

Theater Zonnehuis in Noord straalt weer

Tuindorp Oostzaan is cultureel opgeleefd sinds er musicals van internationale allure spelen in het Zonnehuis. Nu is er ook nog structurele financiering.

Directeur van het Zonnehuis Maarten Voogel: 'De buurt leeft op een gigantische manier op' Beeld Marijke Stroucken

De miezerregen valt tegen de ruiten van het Zonnehuis in Tuindorp Oostzaan, maar zelfs dan heeft het Zonneplein karakter, zegt directeur Maarten Voogel als hij uit het raam van zijn kantoor kijkt.

Het jarendertigplein ligt er rustig bij. Winkeliers in de Amsterdamse Schoolpanden blijven vandaag liever binnen. De enige beweging komt van de man die de houten vloer van het Zonnehuis komt opknappen.

Vaak duurt het jaren voor een lokaal theater op stoom komt, maar voor het Zonnehuis klinkt sinds de (her)opening in 2015 eigenlijk alleen maar lof.

Musical Sweeney Todd ontving dit jaar twee Musical Awards (onder andere voor Vera Manns vertolking van de vrouwelijke hoofdrol), afgelopen najaar was de voorstelling Kerstfeest in de Jordaan vijftien keer achter elkaar uitverkocht en in juni gaat de musicalbewerking van The Bridges of Madison County in Nederland in het Zonnehuis in première.

Enorme oppepper
Tijd om de boel meer structuur te geven, vond Voogel, en hij diende een subsidieaanvraag in bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Eerder deze maand werd de aanvraag gehonoreerd. Dit en komend jaar krijgt het op jaarbasis 80.000 euro.

Het is voor het eerst dat het Zonnehuis daarmee structurele financiering krijgt en ook nog eens van buiten stadsdeel Noord.

Het Zonneplein heeft met de komst van Voogel en consorten (productiehuis OpusOne) dan ook een enorme oppepper gekregen.

Jaren zat Noord in de maag met het Zonnehuis (zie kader) en nu zit er zelfs horeca op het plein. Lokaal Spaanders serveert koffie en taart en heeft een heus pop-uprestaurant.

Het Zonneplein blijft echter ook gewoon het Zonneplein, zegt Voogel, ondanks dat ook in Tuindorp inmiddels sporadisch bakfietsen opduiken. "Eerst heerste in de buurt het idee: daar komt een stel artistiekelingen dat iets gaat doen wat niet voor ons is. Maar we zijn betrokken bij de buurt. We hebben laten zien dat je als kunstinstelling een positieve wending kan geven aan een wijk die problemen heeft."

"Het gevoel van de buurt dat dit gebouw onderdeel is van hun omgeving is er nog steeds. We moeten daarom ook blijven zoeken naar een invulling waarvan mensen kunnen meeprofiteren."

Ouderen uit de buurt
En die is er: via de lokale middenstand. Vishandel Yvonne's vispaleis op het plein verzorgt steevast de hapjes na elke première, de verderop gelegen bloemist doet de bloemen en bij tabakswinkel A. Ekels kun je kaarten voor de voorstellingen kopen.

Maarten Voogel

Maarten Voogel (1957) studeerde af als jazzdanser in de jaren tachtig. Omdat er weinig werk in die hoek was, richtte hij met Frans Schraven en Rob Brown in 1987 gezelschap en productiehuis OpusOne op, dat musicals maakt en produceert. OpusOne zit sinds 2008 in het Zonnehuis. Sinds 2015 is het ook de vaste locatie voor producties van OpusOne.

Voor Kerstfeest in de Jordaan werden bovendien, verspreid over de voorstellingen, negenhonderd ouderen uit de buurt per bus naar Het Zonnehuis vervoerd. "De interne tamtam werkt heel goed," aldus Voogel. "De buurt leeft op een gigantische manier op."

The color purple
In het bezoekersaantal is het langzamerhand ook een beetje terug te vinden, stelt Voogel. Kerstfeest in de Jordaan, een coproductie met het Amsterdams Kleinkunst Festival, was direct een hit, maar het is de bedoeling, stelt Voogel, dat bewoners straks ook andere voorstellingen vaker mee gaan pakken. De bedoeling is daarom om twee grote voorstellingen per jaar te programmeren: één uit de internationale musicalhoek en één uit lokaler aanbod.

Grappig is hoe musicalsterren in de rij staan om in het, vanuit de theaters in het centrum bezien, toch afgelegen Zonnehuis te spelen. René van Kooten speelde in meerdere producties. Alex Klaasen zat in de eerste voorstelling Kiss of the spider woman en Lone van Roosendaal speelt, met René van Kooten, straks in The bridges of Madison County.

Het is dan ook een prachtige locatie, stelt Voogel. Het oude podium is nog intact (alleen het souffleurshok is laatst verwijderd) en met 350 stoelen per voorstelling is het een relatief intiem theater. Daarnaast heeft Voogel een missie die iedere musicalster zal aanspreken. Hij wil cultuur met een hoofdletter C maken en de musical uit het verdomhoekje trekken van 'simpel vermaak'. "Onze voorstellingen zijn geëngageerd. Ze gaan ergens over."

Volgend jaar komt het Zonnehuis zodoende met The color purple, dat over racisme, seksisme en onderdrukking gaat. "Ik vind het belangrijk dat we iets toevoegen aan de inhoudelijkheid van het kunstaanbod in Amsterdam," zegt Voogel. "En dat vanuit een genre waarmee dat normaal gesproken niet wordt geassocieerd: de musical."

Van de sloop gered

Het Zonnehuis in Noord bestaat sinds 1930 en werd in eerste instantie gebouwd als verenigingsgebouw ter 'verheffing' van de arbeiders die op de nabijgelegen NDSM-werf werkten.

Sinds 2002 is het tegenwoordige rijksmonument eigendom van Stadsherstel, nadat het eerder bijna zou worden gesloopt. Voordat OpusOne er voorstellingen ging maken, stond het Zonnehuis jaren leeg en werden er onder andere bokswedstrijden georganiseerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden