Plus

The Windmill Massacre

Amsterdammers die de toeristen beu zijn, kunnen zich verkneukelen over The Windmill Massacre.

The Windmill MassacreBeeld -

In de op Amerikaanse leest geschoeide horrorfilm van Nick Jongerius stappen toeristen in de binnenstad in de touringcar van Happy Holland Tours, waarna hen een enkele reis naar de hel wacht. Een van de onfortuinlijken ziet dat anders, zelfs wanneer er doden vallen: "This isn't hell, this is Holland!"

Jongerius is een uitgesproken liefhebber van het genre en hij beschikt over het zakelijk instinct waarmee een nederhorrorfilmer de internationale markt kan bespelen. Eerder was Jongerius als producent betrokken bij Dood Eind (Erwin van den Eshof, 2006) en Frankenstein's Army (Richard Raaphorst, 2013). Zijn regie­debuut is geknipt voor de export en wordt deze maand ook in de Verenigde Staten uitgebracht.

Tulpenvelden ontbreken, maar op molens en klompen is niet beknibbeld. Wat heet: het gedrocht dat de toeristen met een zeis doorklieft is een monsterlijke molenaar, die het houten schoeisel benut om een hoofd tot bloederige moes te stampen. Subtiel is het allemaal niet, maar dat is ook geenszins de bedoeling bij een afvalrace van dit kaliber.

Nederhorror
Scenarioschrijver Chris W. Mitchell kennen we nog van De Poel (2014), waarin het gezin van Gijs Scholten van Aschat op het platteland naar de verdoemenis ging. Mitchell slaagt er dit keer beter in om een historisch onderbouwde spooklegende op een organische manier met de hedendaagse gruwelen te verbinden, al zaagt hij met de absurd verknipte personages van dik hout planken.

Bezwaarlijk is dat niet, want Jongerius houdt er de vaart in en de internationale rolbezetting lijkt er de lol ook van in te zien. Het is echter jammer dat de visuele ambities van Jongerius in de ontknoping op de praktijk stuklopen. Explosief bovennatuurlijk spektakel op een koopje oogt nooit overtuigend, maar verder is The Windmill Massacre hoogst amusante nederhorror.

The Windmill Massacre
Regie Nick Jongerius
Met Charlotte Beaumont, Noah Taylor, Bart Klever
Te zien in: Lab111

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden