Review

The unborn **

null Beeld

Regie: David S. Goyer
Met: Odette Yustman, Meagan Good, Gary Oldman, Cam Gigandet,
Jane Alexander

In de horrorfilm The unborn krijgt een jonge Amerikaanse vrouw het lelijk te verduren wanneer ze door de dolende geest van een dood jongetje bezocht wordt. De spookverschijning heeft weinig goeds in de zin: zijn komst veroorzaakt visioenen van krioelende insecten, zet kinderen aan tot bruut geweld en resulteert in akelige sterfgevallen. Het doet denken aan de Japanse spookfilms die rond de eeuwwisseling furore maakten, en met The ring één geslaagde Amerikaanse herverfilming opleverden.

Scenarioschrijver en regisseur David S. Goyer (Blade: trinity, The invisible) was zich ook bewust van die overeenkomsten: hij gebruikt elementen uit de Joodse folklore om het trendvolgende karakter van zijn scenario te maskeren.

Goyer is niet de eerste filmmaker die daar inspiratie uit put. Tijdens de hoogtijdagen van het Duitse expressionisme maakte Paul Wegener drie zwijgende films over de Golem, een kleimonster dat door een rabbijn tot leven wordt gewekt om het Joodse getto te beschermen.

De derde versie Der golem: wie er in die welt kam (1920) werd een onverwoestbare klassieker, wat van The unborn niet gezegd kan worden. Maar het is beslist amusant dat de boze geest een zogeheten Dybbuk is, een verloren ziel die zich volgens de Joodse folklore aan de levenden probeert te hechten, en dat de film daarom niet op een katholieke duiveluitdrijving maar op een Joodse variant van het ritueel afkoerst. Dat levert malle taferelen op, waarin Gary Oldman als een laconieke rabbijn een enorme hoorn bespeelt om de geest te verjagen.

Om een pulpfilm die het kwaad naar Auschwitz herleidt, valt echter niet onbekommerd te lachen. Dat was ook niet de bedoeling, maar The unborn bevat zoveel idiote onwaarschijnlijkheden en knullig verklarende dialogen dat de stijlmiddelen naar Japans model hun beoogde uitwerking missen. Vanaf de eerste tot de laatste minuut trekt de maker alle registers helemaal open, en dat resulteert in veel kabaal en schrikeffecten, maar bitter weinig spanning. Wat rest is het vermoeden dat betere horrorfilmers toch meer uit de Joodse folklore moeten kunnen halen dan hier gebeurt. (BART VAN DER PUT)

www.theunbornmovie.net

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden