Review

The Twilight Saga - Eclipse **

Regie: David Slade
Met: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner
Het tienervampierenmelodrama Eclipse heeft een opmerkelijke slogan: 'Het begint allemaal...met een keuze.' En waarom is dat opmerkelijk? Omdat hoofdpersoon Bella Swan (Kristen Stewart) nu al drie films de vleesgeworden besluiteloosheid is.

Het schoolmeisje is verliefd op de vegetarische vampier Edward Cullen (hartenbreker Robert Pattinson) maar stiekem koestert ze ook gevoelens voor de Indiaanse weerwolf Jacob Black (vertolkt door spierbundel annex tandenpoetskamioen Taylor Lautner). En denk maar niet dat ze in Eclipse eindelijk een knoop doorhakt. Het begint allemaal met een keuze, ja. Maar aan het eind loopt Bella nog te dralen.

De eerste Twilight-film was een sfeervol gothicdrama, dat het zwart-romantische bakvissengedweep effectief afzette tegen de alledaagse realiteit van een Amerikaanse highschool.

Elk gevoel voor humor verdween helaas in het onnavolgbare tweede deel New moon, waarin Bella uiteindelijk in Italië belandt om haar liefde te verdedigen tegen tegen een oeroud clubje aristocratische vampieren.

In het iets beter genietbare vervolg Eclipse zoeken Bella en haar bovennatuurlijke vrienden het dichter bij huis: in de regenachtige streken rond Seattle.

Een oude vijand van Edward en Bella bereidt een aanval voor. Vampieren en weerwolven sluiten een monsterverbond om Bella daartegen te beschermen. In de aanloop naar die knokpartij staan Edward en Jacob voortdurend als haantjes tegenover elkaar, zonder overigens echt te overtuigen als aartsrivalen. Als de wolven en de vampieren eindelijk gaan matten, is dat gefilmd in een vermoeiend adhd-stijltje. Wie met wie vecht en waarom, is de helft van de tijd domweg niet te zien door de rommelige montage.

Omdat Bella zelf geen superkrachten heeft, staat ze erbij en kijkt ze ernaar: zelfs als de veelbelovende nieuwkomer Jodelle Ferland (Tideland, Case 39) kort na haar introductie alweer ondankbaar uit de weg wordt geruimd. Ze verklaart de liefde aan Edward, die pas met haar naar bed wil als ze getrouwd zijn. Maar ook verklaart ze de liefde aan Jacob, die in elke overgeacteerde scène klaar lijkt te staan om haar dan en daar te bespringen. Maar Bella blijft maagdelijk.

De schrijfster van de Twilight-boeken, Stephenie Meyer, zwelgt in het uitstelgedrag van haar narcistische heldin, en de film zwelgt mee. Net als de voorgangers is deze derde Twilight een uitgerekte metafoor voor seksuele onthouding. Die kuise boodschap blijkt tienermeisjes over de hele wereld enorm aan te spreken, want de eerste films brachten samen een miljard dollar in het laatje.

Eclipse biedt vooral meer van hetzelfde, en zal dus ook wel zulke mooie resultaten boeken. Geen wonder dat Bella helemaal geen haast heeft om te kiezen. (FRITZ DE JONG)

www.twilightsaga.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden