Review

The thing **

Regie: Matthijs van Heijningen
Met: Mary Elizabeth Winstead, Joel Edgerton, Ulrich Thomsen, Trond Espen Seim


Dertig jaar geleden was het horrorgenre in de Verenigde Staten ongekend succesvol, dankzij een lange stoet films waarin tieners door monsterlijke boemannen werden opgejaagd. John Carpenter, die de trend in 1978 met Halloween aanzwengelde, gooide het bij The thing (1982) over een andere boeg. In de film wordt een groep Amerikaanse kerels in een wetenschappelijk complex op Antarctica belaagd door een buitenaardse indringer, die aardse levensvormen perfect kan nabootsen.

De makers van de nieuwe versie proberen iets vergelijkbaars te doen. The thing is geen herverfilming, maar een zogeheten prequel, die de voorgeschiedenis van Carpenters film belicht en er naadloos op moet aansluiten.

Dat is debuterend regisseur Matthijs van Heijningen gelukt: zijn film ontleent de stijl, locatie, opbouw en toon aan de voorganger, en eindigt met een kopie van de openingscène van Carpenters meesterwerk, waarbij de oorspronkelijke muziek van Ennio Morricone terugkeert.

Dat de makers zichzelf uit ontzag voor de meester wegcijferen is een mooi cinefiel gebaar, maar de slaafse navolging resulteert in een zwakke afspiegeling van het origineel. De film speelt zich af in een Noors complex op Antarctica, waar een ingevlogen Amerikaanse wetenschapper (Mary Elizabeth Winstead) een buitenaardse vondst moet onderzoeken.

Wanneer het monster ontwaakt en de gedaanten van verslonden Noren aanneemt, slaat de paranoia toe, en moet de vrouw met behulp van helikopterpiloot Joel Edgerton voor haar leven vechten.

Scenarioschrijver Eric Heisserer, die eerder de rampzalige herverfilming van A nightmare on Elm street schreef, neemt zo veel elementen uit Carpenters film over dat kenners niet alleen in de vorm maar ook inhoudelijk een herhaling van zetten zien. De Noorse dialogen en de toevoeging van een heldin leggen weinig gewicht in de schaal, en de vluchtige schets van de personages haalt de angel uit het onderlinge wantrouwen, dat de eerdere versie zo beklemmend maakte.

The thing is een heilloze onderneming: het is een verkapte herverfilming, nadrukkelijk gemaakt voor fans die het origineel op handen dragen. Het verbaast niet dat de film in Amerikaanse bioscopen flopte, en het is de vraag of Van Heijningen er verstandig aan deed om met dit derivaat zijn speelfilmdebuut te maken. (Bart van der Put)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden