Review

The strange case of Angelica ***

null Beeld

Regie: Manoel De Oliveira
Met: Ricardo Trêpa, Pilar López de Ayala

De Portugees Manoel De Oliveira is bijna 103 jaar oud, maar maakt nog steeds films. In het elegante The strange case of Angelica raakt een jonge fotograaf geobsedeerd door zijn foto's van een dode jonge vrouw.

De Joodse twintiger Isaac (Ricardo Trêpa, De Oliveira's kleinzoon) is fotograaf en wordt gevraagd om in een landhuis het lichaam van een overleden jonge vrouw (Pilar López de Ayala) te komen fotograferen. Treurig werk, maar Isaac staat pas echt stijf van schrik als de dode hem even toelacht.

Als hij later de foto's ontwikkelt, lacht ze hem weer toe. Isaac raakt er zo van in de war dat hij zichzelf begint te verwaarlozen. Hij eet nauwelijks nog en hij mijdt contact met mensen.

Zijn hospita - ondanks moderne auto's speelt de film in de jaren vijftig - en de andere pensiongasten maken zich ernstige zorgen over hem. Terecht, want Isaac drijft steeds verder weg naar een onbereikbare wereld.

De obsessieve liefde is een prominent thema in het werk van De Oliveira. Met personages die erdoor worden bevangen, loopt het nooit goed af. Zoals met de jonge kantoorklerk in De Oliveira's vorige film Eccentricities of a blonde-haired girl. De naïeve jongen betaalde een hoge prijs voor zijn blinde verliefdheid.

Ook in het in fraaie, strakke kaders gefotografeerde The strange case of Angelica moet het wel slecht aflopen met Isaac. Maar de film gaat over meer zaken, waaronder de onmogelijkheid om het verleden vast te houden.

De door Isaac gefotografeerde zingende landarbeiders behoren tot een verdwenen wereld. Ook de kalme provinciale sfeer - de film speelt in Noord-Portugal in de buurt van de rivier de Douro - stemt nostalgisch. Het is dat De Oliveira alweer aan een nieuwe film werkt, want anders zouden we denken dat The strange case of Angelica zijn afscheidsfilm is. (Jos van der Burg)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden