Plus

The Salesman

In The Salesman gaan paranoia en empathie de strijd met elkaar aan. De uitkomst daarvan stemt niet bepaald hoopvol.

The SalesmanBeeld Habib Majidi

Er zijn weinig makers die hun films zo nauwkeurig construeren als de Iraanse regisseur Asghar Farhadi.

Het is geen toeval dat The Salesman begint met een aardbeving. De scheuren in het huis van Emad (Shahab Hosseini) en Rana (Taraneh Alidoosti) ontstaan niet zomaar; ze verwijzen naar Teheran, een stad die wankelt tussen afbraak en opbouw. En ze verwijzen naar de toekomst, die barsten zal slaan in het huwelijk van Emad en Rana.

Karakterfouten
Daar lijken ze zelf nauwelijks invloed op te hebben. Met de nadruk op líjken, want zoals wel vaker gebruikt Farhadi externe omstandigheden om de karakterfouten van zijn personages bloot te leggen.

Emad en Rana zijn acteurs en behoren tot de culturele elite van Iran. Eén van hun collega's bij een productie van Death Of A Salesman helpt ze vrijwel direct aan nieuw onderdak.

Wat hij er niet bij vertelt, is dat de vorige huurster een prostituee was die regelmatig mannen ontving. Als Rana op een avond alleen thuis is, wordt ze door één van die mannen aangevallen. Zij wil het incident zo snel mogelijk vergeten, maar in Emad borrelen wraakgevoelens op.

Spanningen
Emad en Rana zijn boos omdat de vorige huurster, die we nooit te zien krijgen, haar spullen niet ophaalt. En natuurlijk ook omdat ze hun met het probleem van agressieve hoerenlopers heeft belast.

Farhadi beantwoordt die ergernis met een heel simpel en krachtig beeld: tekeningen onder aan de muren. Ze heeft een kind. Ze is moeder. De vrouw zal redenen hebben voor haar vlucht.

In de tweede acte lopen de spanningen tussen Emad en Rana langzaam op. Hij wil haar helpen, zij wil met rust gelaten worden. Hoewel het middelste uur soms wat trekt, leidt Emads groeiende behoefte aan vergelding tot een grandioze finale.

Farhadi laat paranoia en empathie de strijd met elkaar aangaan in een vernuftig kat-en-muisspel. De uitkomst stemt bepaald niet hoopvol: als het bloed eenmaal kookt, is de beschaving kansloos verloren.

The Salesman

Regie Asghar Farhadi
Met Shahab Hosseini, Taraneh Alidoosti
Te zien in Filmhallen, The Movies, Rialto, City

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden