Plus

The Rider is een liefdevolle ode aan de rauwe rodeocultuur

The Rider viert het moderne cowboyleven, dat niet zonder gevaar is. Wat doe je na een ongeluk, als paarden je lust en je leven zijn?

Indringend laat The Rider zien hoe rodeorijden en paarden temmen voor Brady een ­levenswijze is. Beeld -

Zoals Nederlanders alleen nog op folkloristische feesten op klompen lopen, zo zijn cowboys in Amerika alleen nog te zien op rodeo's, als een nostalgische verwijzing naar het Wilde Westen. Die evenementen, waarin jonge mannen zo lang mogelijk op wilde paarden en stieren proberen te blijven zitten, zijn het getto waarin het cowboyverleden wordt gevierd.

Dat dit niet zonder gevaar is, is te zien in de speelfilm The Rider, die regisseur Chloé Zhao in een indianenreservaat in Zuid-Dakota filmde. Het drama portretteert de ­rodeorijder en paardentemmer Brady (Brady Jandreau), die tijdens een wedstrijd door een trap van zijn paard een schedelbasisfractuur oploopt.

Een levenswijze
Artsen adviseren hem om nooit meer paard te rijden. Makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe zweer je iets af wat je als kind met de paplepel kreeg ingegoten? Indringend laat The Rider zien hoe ­rodeorijden en paarden temmen voor Brady een levenswijze is, waaraan hij zijn identiteit ontleent. Paarden zijn zijn lust en zijn leven, ook van zijn paardenvrienden, die hem bezweren niet te stoppen.

Ook al heeft hij een stalen plaat in zijn hoofd, hij is toch geen watje? Hij moet 'door de pijn heen rijden' en dan komt het goed, zeggen zij. Of wil hij soms als alternatief voor rodeorijden als boer eindigen, vragen ze retorisch, waarbij het woord boer als scheldwoord klinkt.

Dat een bevriende rodeorijder (Lane Scott) als gevolg van een zwaar ongeluk niet meer kan praten en zijn verdere leven verlamd in een rolstoel zal moeten doorbrengen, vergeten zij voor het gemak. Brady niet; de scènes waarin hij deze jongen opzoekt in een tehuis, zijn aangrijpend.

Gebroken gezin
The Rider, dat geweldige beelden van het prairielandschap in Zuid-Dakota bevat, gaat over een man die moet kiezen tussen het opgeven van zijn droomleven of er met levensgevaar mee doorgaan. Brady heeft het moeilijk met de keuze en vergelijkt zijn nieuwe leven met dat van een paard. Gedeprimeerd zegt hij dat een paard dat na een ­ongeluk niet meer kan rennen wordt afgemaakt, maar dat hij, omdat hij een mens is, moet doorleven.

De druk van Brady's rodeovrienden om door te gaan met rodeorijden is enorm, maar zijn vader Wayne (Tim Jandreau) wil dat hij stopt. Met die vader kruipt een tweede thematiek de film binnen: die van het gebroken gezin. Brady's moeder is vijf jaar geleden overleden en het is duidelijk dat Brady en zijn geestelijk lichtgehandicapte tienerzus Lilly ('Doet je hoofd au?') weinig aan hun vader hebben.

The Rider

Regie Chloé Zhao
Met Brady Jandreau, Tim Jandreau, Lilly Jandreau
Te zien in Eye, Filmhallen, Kriterion, The Movies, Rialto, City

De man is alcoholist, gokt en zit vast in zijn verdriet om zijn gestorven vrouw. Het leidt ertoe dat het gezin wegens achterstallige huur het huis dreigt te worden uitgezet. Het doet misschien een tranentrekkend Hollywoodmelodrama vermoeden, maar het buiten de grote studio's om ­gemaakte The Rider blijft er ver van verwijderd.

Authentiek
Doordat Zhao als voorbereiding op haar film zich maanden onderdompelde in de rodeocultuur in het indianenreservaat, voelt het drama tot in de details authentiek. Dat gevoel wordt nog eens versterkt doordat de meeste acteurs min of meer zichzelf spelen. Brady Jandreau mag ook in werkelijkheid door een rodeo-ongeluk geen paard meer rijden.

Ook zijn zus Lilly en zijn vader Tim spelen verbluffend naturel zichzelf in de liefdevolle ode aan de verdwijnende rauwe rodeocultuur. Zhao valt daarbij niet in de valkuil van romantisering en laat ook de akelige kanten van deze machowereld zien, waarin mannen hun gevoelens onderdrukken en korte lontjes hebben.

"Jullie probleem is dat jullie zo snel geraakt zijn in jullie trots," zegt een vriendin van een van de rodeorijders na een vechtpartij om niets. Veel effect hebben haar woorden niet, want deze mannen houden meer van paarden dan van vrouwen.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden