Plus

The Prosecutor, The Defender, The Father and His Son zit vol clichés

Een vader wiens zoon wordt berecht in het Joegoslavië-tribunaal; een verhaal dat is gebasseerd op ware gebeurtenissen. Jammer genoeg wordt het uitleggerig vertelt en verandert het in een drammerig drama.

Beeld Carolina Romare

"Amsterdam... Ajax," zegt de taxichauffeur tegen de zwaar getraumatiseerde Bosnische man, die uit zijn hutje naar Nederland is gekomen in de hoop zijn al jaren vermiste zoon terug te zien. "Cruijff," riposteert hij, vervolgens dreunt hij ook de rest van het gouden team op. Hij moet in Den Haag zijn, bij het Joegoslavië-tribunaal, maar ter afleiding wordt hij eerst afgezet bij het Olympisch Stadion, waar Ajax triomfen vierde.

Clichés
Het is een van de weinige luchtige scènes in de Bulgaars-Nederlands-Zweedse coproductie The Prosecutor, The Defender, The Father and His Son van de Bulgaarse regisseur Iglika Triffonova. Het is natuurlijk ook een enorm cliché, in een film die toch al aan elkaar hangt van clichés. Van clichés en onwaarschijnlijkheden.

Terwijl The Prosecutor, The Defender, The Father and His Son toch gebaseerd is op ware gebeurtenissen. Op de geschiedenis van de Bosnisch-Servische generaal Radislav Krsti¿ met name, die in 1995 de aanval leidde op de moslimenclave Srebrenica. In de film heet hij Milorad Krsti¿; hij wordt gespeeld door de Bulgaarse acteur Krassimir Dokov.

The Prosecutor, The Defender, The Father and His Son

Regie Iglika Triffonova
Met Romane Bohringer, Samuel Fröler
Te zien in Eye, Ketelhuis

Onwaarschijnlijkheden
Zijn proces sleept al maanden, maar dan komt de onverschrokken hoofdaanklager Catherine Lagrange (gespeeld door de Franse Romane Bohringer), die zegt te geloven in 'de soevereine gerechtigheid van de wet', met een nieuwe getuige. "Dit is een doorbraak," gonst het op de publieke tribune. Krsti¿' gedreven advocaat Mikhail Finn (de Zweed Samuel Fröler) vertrouwt het zaakje echter niet; binnen een mum van tijd heeft hij een getuige à décharge opgespoord.

In The Prosecutor, The Defender, The Father and His Son wordt het ene op het andere morele dilemma wordt gestapeld. Slimme mensen doen doorlopend domme dingen (het ene na het andere personage verschijnt zonder tolk op een uiterst belangrijk gesprek met iemand wiens taal hij niet spreekt); de gaten en onwaarschijnlijkheden in de plot worden gladgestreken in bijzinnetjes.

De som is een drammerig drama; belangwekkend, dat wel, maar te schematisch, uitleggerig en topzwaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden