recensie

The Program vertelt een dramatisch verhaal met een lach (***)

De Amerikaanse wielrenner Lance Armstrong maakte een wonderbaarlijke wederopstanding na een kankerbehandeling en triomfeerde vervolgens zeven keer in de Tour de France, om uiteindelijk als dopingzondaar en fraudeur te worden ontmaskerd.

Met een aanstekelijke ironie wordt naar de deconfiture van de dopekampioen toegewerkt, maar ergens halverwege de rit maakt de swingende, speelse benadering plaats voor een voorspelbaar en teleurstellend droog feitenrelaas. Beeld The Program

De Ierse journalist David Walsh zat hem daarbij jaren op de hielen, en boekstaafde de smerige geschiedenis in Seven deadly sins, dat door de scenarioschrijver van Trainspotting tot The program werd bewerkt. Het maakt de Europese afrekening met een Amerikaanse indringer tot een sportfilm als geen andere: het is een dramatisch verhaal, maar er kan worden gelachen.

In 1993 worden Armstrong (Ben Foster) en zijn ploeggenoten in een Belgische dagkoers links en rechts ingehaald, waarop de Amerikaan zich verdiept in de filosofie van de winnende teamarts Michele Ferrari. De Italiaan propageert het gebruik van epo, en merkt daarbij op dat het middel in Zwitserse apotheken vrij wordt verstrekt. Regisseur Stephen Frears (The queen) gebruikt de Britse punkversie van het dopelied Mr. Pharmacist bij scènes waarin team-Armstrong een apotheek in de Alpen bezoekt en laat hen onder begeleiding van Blitzkrieg Bop van The Ramones alsnog de dagkoers winnen. Het is alsof de Schotse junkies uit Trainspotting het wielrennen hebben ontdekt.

Het eerste uur van The program werkt door die aanpak sterk op de lachspieren. Het helpt dat Guillaume Canet Ferrari als een potsierlijke dealer neerzet, en dat komiek Chris O'Dowd Armstrongs ontmaskeraar David Walsh vertolkt. Met een aanstekelijke ironie wordt naar de deconfiture van de dopekampioen toegewerkt, maar ergens halverwege de rit maakt de swingende, speelse benadering plaats voor een voorspelbaar en teleurstellend droog feitenrelaas. Het is alsof er een leger advocaten in de montagekamer verscheen, en alle beschuldigingen, vermoedens en feiten op juridische gronden begon te schiften: het moet vanaf hier allemaal kloppen, want anders komt er gedonder van.

Dramatisch verhaal, maar er kan worden gelachen.

The Program

Ons oordeel: ★★★☆☆
Bioscoop: City, De Munt
Regie: Stephen Frears
Met: Ben Foster, Chris O'Dowd, Guillaume Canet
Beeld The Program
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden