PlusFilmrecensie

The Place: morele vraagstukken verpakt in een knappe thriller

The Place draait om een mysterieuze man die beweert te weten wat zijn klanten moeten doen om onmogelijke wensen in vervulling te laten gaan. De opdrachten die hij verstrekt, liegen er niet om.

null Beeld The Place
Beeld The Place

In het Italiaanse café The Place is het elke dag een komen en gaan van mensen die snakken naar een opkikkertje, een hapje of een afzakkertje. Aan een vaste tafel achterin onderhoudt een intrigerend heerschap zijn eigen klantenkring.

Niemand kent zijn naam, maar desondanks vertrouwen zijn gesprekspartners hem hun diepste verlangens en geheimen toe.

De man beweert te weten wat ze moeten doen om hun onmogelijke wensen in vervulling te laten gaan, maar accepteert geen enkele verantwoordelijkheid voor hun keuzes of daden.

Bomaanslag
De opdrachten die hij verstrekt, liegen er niet om. Voor de genezing van een demente echtgenoot moet een bomaanslag worden gepleegd, het redden van een terminaal ziek kind vereist de moord op een ander kind.

Zo zijn de regels, want zo staat het genoteerd in het boek waarin de man notities maakt en opdrachten opzoekt.

The Place is een knap ineengevlochten bewerking van het eerste seizoen van de obscure Amerikaanse serie The Booth at the End (2010), waarin bedenker Christopher Kubasik in vijf afleveringen met het Faustthema aan de haal ging.

Regisseur Paolo Genovese en coscenariste Isabella Aguilar verplaatsten de handeling van een Amerikaanse diner naar een café annex lunchroom in Italië en comprimeerden de plotlijnen in een compacte en inventieve thriller, die volledig om de gesprekken tussen de man en diens klanten draait.

Ongewone wensen
De eenheid van plaats en handeling maakt The Place tot een film met een gimmick. Een variant op het toneel of als hoorspel is goed mogelijk en kan een vergelijkbare spanning oproepen, maar een filmmaker kan met close-ups meer detail en nuance aanbrengen.

Voor de elf rollen strikte Genovese een puik ensemble van Italiaanse topacteurs, waarin Valerio Mastandrea als het mysterieuze heerschap fraai de kar trekt.

Klanten als de met een geloofscrisis worstelende non Alba Rohrwacher en de bronstige automonteur Rocco Papaleo intrigeren door hun onge­wone wensen en keuzes, waar anderen iets te vluchtig en schematisch grote morele vraagstukken moeten belichamen.

Genovese had met minder personages misschien meer ruimte voor diepgang kunnen vinden, maar als thriller valt er op The Place weinig af te dingen.

The Place

Regie Paolo Genovese
Met Valerio Mastandrea, Marco Giallini, Alba Rohrwacher, Rocco Papaleo
Te zien in Eye, The Movies, Pathé City, Filmhallen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden