Review

The next three days **

Regie: Paul Haggis
Met: Russell Crowe, Elizabeth Banks

Hoe bevrijd je je voor moord veroordeelde vrouw uit de gevangenis? Een keurige literatuurdocent vindt het antwoord in het rommelpotje The next three days.

Hollywoodscenarist, regisseur en producent Paul Haggis houdt ervan om keurige burgers uit hun veilige leventje te jagen. In The valley of Elah moet een gepensioneerde vader in actie komen om de waarheid over zijn na terugkeer uit Irak verdwenen zoon te achterhalen. In de Oscarwinnende mozaïekfilm Crash botsen de levens van een aantal inwoners van Los Angeles hard op elkaar. En in Million dollar baby moet boksleraar Clint Eastwood een beslissing nemen over leven en dood. In The next three days stort de wereld van twee getrouwde veertigers in als de politie binnenstormt en de vrouw (sterke rol Elizabeth Banks) arresteert voor moord op haar bazin.

Alles wijst op schuld en ze wordt veroordeeld tot twintig jaar. Alleen haar man, een literatuurdocent (Russell Crowe), is overtuigd van haar onschuld. Als hij het in de klas over Don Quichot heeft (''beter dat dan leven in wanhoop'') weet de kijker genoeg: de brave burger laat het er niet bij zitten. De getergde echtgenoot verandert in een desperado en zet een ontsnappingsoperatie voor zijn vrouw op touw. Hoe dat moet, hoort hij van een ex-gevangene met ontsnappingservaring (Liam Neeson met litteken). Voor wapens duikt hij het criminele milieu in. Dat gaat niet zonder problemen, zodat al in de voorbereiding de eerste doden vallen. But a man's got to do what a man's got to do. Daarna is het wachten op de ontsnapping en de onvermijdelijke achtervolgingsscène. Origineel is anders.

The next three days, een remake van de Franse film Pour elle, stelt teleur. Het grootste probleem is dat Haggis niet kiest tussen psychodrama en actiefilm. Lange tijd lijkt zijn film een psychodrama te worden over een man die tegen beter weten in blijft geloven in de onschuld van zijn vrouw, maar die interessante lijn wordt uiteindelijk ingeruild voor actie. Daarbij helpt het niet dat de verandering van docent in scherpschietende desperado nooit geloofwaardig wordt. Haggis kan beter. (JOS VAN DER BURG)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden