Plus Concertrecensie

The National is niet gemaakt voor grote zalen (***)

Lang niet elk nummer dat The National speelt kwam goed uit de verf tijdens het concert van de band, woensdag in de Afas Live.

Matt Berninger, zanger van The National, in de videoclip van I'll Still Destroy You. Beeld YouTube

Op hun meest recente album Sleep Well Beast onderstreepte The National nog eens zijn status van opmerkelijke publiekslieveling.

Het vijftal uit Cincinnati grossiert in stemmige, introverte subtiliteit die gemaakt lijkt voor de nacht; een kwaliteit die vanwege de onderwerpkeus voor het laatste album nog eens extra werd benadrukt.

Zanger Matt Berninger scheerde in de periode voor de opnames met zijn vrouw rakelings langs de randen van een echtscheiding, en diept dat onderwerp op Sleep Well Beast op elegante wijze uit.

Muzikale genuanceerdheid
In geen enkel opzicht is het muziek die gemaakt lijkt voor het grote publiek, maar desondanks is The National bijzonder populair. Iets in hun Tindersticksachtige somberte raakt een snaar bij velen; iets wat wordt benadrukt door het feit dat ze een zaal als de Afas Live zonder enige moeite weten uit te verkopen.

Dat geeft op een bepaalde manier hoop voor de mensheid: het idee dat dit soort zwaarmoedige, muzikale genuanceerdheid een snaar raakt bij zo'n groot publiek doet ontegenzeggelijk deugd.

Het punt is alleen dat de muziek van The National het meest geschikt lijkt om in je eentje 's nachts op te zetten, gezeten in een schaarsverlichte kamer met een goed glas whisky binnen handbereik.

Het is de ideale soundtrack om de grote en kleine mislukkingen in je leven te overdenken. Typisch iets waar je geen pottenkijkers bij nodig hebt, maar waarbij je je juist wil afsluiten van de buitenwereld.

Daardoor is The National live in een grote zaal als de Afas Live nogal wennen, en hun introspectie slaat in zo'n ruimte vaker wel dan niet een beetje dood. Vaak pompen dit soort bands hun muziek live op tot wat dwingender proporties, maar daar doen zij van The National niet aan mee. Het blijft allemaal hondstrouw aan hun studiowerk.

The National (***)

Gezien woensdag 25/10, Afas Live

Dat is bewonderenswaardig, maar hoewel het dwarse, stuwende ritme van Bloodbuzz Ohio live daardoor mooi overeind blijft, zakt de tedere melancholie van Born To Beg als een plumpudding in elkaar, het is er eenvoudigweg de verkeerde zaal voor.

Eenvormige saaiheid
Dat werkt eigenlijk het hele optreden door. De ronkende rockfinale van het uptempo I'll Still Destroy You grijpt, net als op het album, de luisteraar bij de lurven, maar een lied als Santa Clara werkt hier simpelweg niet: op dat soort momenten slaat de broeierige intensiteit van het studiowerk om in eenvormige saaiheid.

Het feit dat Berninger niet bepaald de spannendste stem van de wereld heeft, helpt wat dat betreft niet mee, waardoor een prachtnummer als ­Karen je live relatief koud laat.

Sommige bands zijn nu eenmaal niet gemaakt voor grote zalen, en The National is er zeker één van.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden