PlusFilmrecensie

The Man Who Killed Don Quixote is een magistrale puinhoop

The Man Who Killed Don Quixote was voor liefhebbers jaren de beste film die nooit gemaakt werd. Terry Giliam maakte er op bekende eigen wijze een magistrale puinhoop van.

Adam Driver (l) als Toby en Jonathan Pryce als Don QuichotBeeld Tornasol Films

Met Terry Gilliam kun je lachen. Hij opent de film die hij voor de poorten van de hel heeft weggesleept met de mededeling: 'And now... after more than 25 years in the making... and unmaking'.

The Man Who Killed Don Quixote was voor liefhebbers al die jaren de beste film die nooit gemaakt werd. In 2002 werd dit gemarkeerd met de fraaie documentaire Lost in La Mancha, waarin de strijd van de regisseur een heroïsche grandeur kreeg. Het stof is nog niet neergedaald, want een Portugese producent dwarsboomt de uitbreng in veel landen.

Verstrikt
Het past wonderwel bij de inhoud van de chaotische komedie, die met één been in de boeken van Cervantes staat en met het andere leunt op Fellini's 8 1/2. Ook dit is een film over een filmmaker die een artistieke ­crisis moet bezweren en daarbij ­verstrikt raakt tussen heden en verleden en waan en werkelijkheid.

Adam Driver speelt de lompe Amerikaan die in een Spaans windmolenpark een naar Cervantes knipogende commercial draait en er terloops achter komt dat hij in een naburig dorp als student een zwart-witversie van Don Quichot opnam.

Volbloed Gilliam
Daar doemen herinneringen op aan zijn jeugdige dadendrang en hij stuit er op de schoenmaker (Jonathan Pryce) die de malle edelman speelde en sindsdien als 'de echte Don Quichot' door het leven gaat.

De Amerikaan blijkt de trouwe schildknaap, waarna de twee tot elkaar veroordeeld samen door de filmwereld en het Spanje van Cervantes dwalen. Het gaat er op zijn Gilliams kleurrijk en kluchtig aan toe.

De koppeling van een moderne ­rationele doener en een verknipte dromer uit een ander tijdperk herinnert aan The Fisher King en andere films van de maker, maar Gilliam lijkt zich dermate diep in het zelfreflecterende universum van Cervantes te hebben ingegraven dat hij onbevangen kijkers niet meer bij de les kan houden.

Het maakt The Man Who Killed Don Quixote tot een magistrale puinhoop, een heroïsche mislukking en bovenal: een volbloed Gilliam.

The Man Who Killed Don Quixote

Regie Terry Gilliam
Met Adam Driver, Jonathan Pryce, Stellan Skarsgård
Te zien in Fc Hyena, Filmhallen, Kriterion, De Uitkijk, City, Tuschinski

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden