Review

The lone ranger: Johnny Depp pakt wederom prettig gestoord uit ***

The lone ranger is de tweede western van Gore Verbinski en Johnny Depp, die met de animatiefilm Rango (2011) een amusante tegendraadse bijdrage aan het genre leverden. Hun nieuwe film werd geproduceerd door spektakelspecialist Jerry Bruckheimer, die met de regisseur en ster in de eerste drie Pirates of the Caribbean-films samenwerkte en daarmee een wereldwijde opbrengst van bijna drie miljard dollar binnenhaalde.

Depp als Tonto (links) en Hammer als ranger.Beeld Filmdepot

Dat verklaart waarom Disney een vermogen in de western pompte, waarbij het marketingpotentieel van de reünie van het driemanschap de doorslag gaf. De nieuwe film 'van de makers van Pirates of the Caribbean' lijkt met een mengelmoes van actie, avontuur en humor op het eerste gezicht meer van hetzelfde te bieden, maar schijn bedriegt.

Verbinski en Depp leggen met de film een inhoudelijke ambitie aan de dag die in dit soort monsterproducties uit Hollywood hoogst ongebruikelijk is. In The lone ranger keren ze zich tegen de uitwassen van ongebreideld kapitalisme, en rekenen ze af met het romantische beeld van de rechtschapen revolverheld en zijn trouwe indiaanse metgezel Tonto.

Het mythische duo werd in 1933 in een Amerikaans radiohoorspel gelanceerd en groeide uit tot een cultureel fenomeen, dat in films, televisieseries, boeken en strips dertig jaar populair zou blijven. Voortschrijdend inzicht over het lot van de oorspronkelijke Amerikaanse bevolking maakten de lelieblanke held en zijn dienstbare indiaan in de jaren zeventig tot mikpunt van spot en noopte de filmmakers tot een herziene rolverdeling.

De film is opgezet als een raamvertelling, waarin de hoogbejaarde Tonto als levende kermisattractie anno 1933 op zijn eerste avontuur met de ranger terugblikt. De subjectieve interpretatie degradeert de door Armie Hammer (The social network) vertolkte held tot een naïeve idealist, die zich door een ambitieuze spoorwegmagnaat laat inpalmen en daar een hoge prijs voor betaalt. Als Tonto pakt Depp wederom prettig gestoord uit, maar dat neemt niet weg dat de indiaan de schurken wel doorziet en voortvarend met hen afrekent.

Net als in Rango knipoogt Verbinski fraai naar de meesterwerken van westernregisseurs als Sergio Leone en John Ford, terwijl hij met een dollemansrace tussen twee stoomtreinen naar Buster Keatons klassieker The general (1926) verwijst. Verbinski's actiescènes worden als vanouds excessief uitgesponnen, maar de ongemakkelijke combinatie van ernst en kolder is een groter probleem. De zwabberende toon maakt The lone ranger tot een half geslaagde film, waarin vrijblijvend vermaak en inhoudelijke diepgang elkaar meer dan eens in de weg zitten.

Bioscopen: De Munt, City, Tuschinski
Regie: Gore Verbinski
Met: Johnny Depp, Armie Hammer, Tom Wilkinson, William Fichtner, Barry Pepper
Oordeel: ***

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden