The home song stories ***

'Regisseur Ayres zoekt het antwoord in een altijd bruikbaar cliché: Rose had een slechte jeugd.' Beeld
'Regisseur Ayres zoekt het antwoord in een altijd bruikbaar cliché: Rose had een slechte jeugd.'

Regie: Tony Ayres
Met: Joan Chen, Irene Chen

De Chinees-Australische filmmaker Tony Ayres legde de herinnering aan zijn akelige jeugd vast in The home song stories. Na een veelbelovend begin ontspoort de film in melodrama. Voor het zover is, valt er veel goeds te vertellen over The home song stories, dat vorig jaar acht Australische filmprijzen kreeg.

Tot de bekroonde zaken behoren de strak gecomponeerde beelden van cameraman Nigel Buck en de acteerprestatie van Joan Chen. Raadselachtig is de scenarioprijs, want het script is de zwakke plek van de film, waarin een schrijver terugblikt op zijn jeugd. In 1964 verhuist hij als jochie (innemende Joel Lok) met zijn zus May (Irene Chen, geen familie van Joan) van Shanghai naar Australië, nadat zijn moeder Rose (Joan Chen), een nachtclubzangeres, verliefd is geworden op een Australische zeeman.

Met haar twee kinderen trekt ze in Melbourne bij hem in. Met krachtige, vaak humoristische scènes toont de film de botsing van de fragiele, elegante en flirterige Rose met de Australische 'doe maar gewooncultuur'. Als haar zeeman op zee is, verveelt ze zich te pletter en duiken er al snel 'ooms' op. Het is het begin van een spoor van liefdesellende, waarin naast de zeeman een Chinese bordenwasser, die illegaal in Australië verblijft, de hoofdrol speelt. Voor de komische noot zorgt de inwonende wantrouwende moeder van de zeeman.

The home song stories, waarin afwisselend melancholieke Chinese liedjes en westerse popliedjes uit de jaren zestig zijn te horen, zou een uitstekende film zijn geweest als filmmaker Tony Ayres de humoristische relativerende toon had vastgehouden, maar helaas regent het na een tijdje melodrama. Liefdesperikelen en zelfmoordpogingen volgen elkaar in hoog tempo op. Het interessantste personage is Rose: moeten we haar zien als slachtoffer of is zij zelf de oorzaak van veel ellende? Ayres zoekt het antwoord in een altijd bruikbaar cliché: Rose had een slechte jeugd. (JOS VAN DER BURG)

Trailer

null Beeld
null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden