Plus

The Hitman's Bodyguard

Het deels in Amsterdam opgenomen The Hitman's Bodyguard is een typische partners-tegen-wil-en-dankkomedie, zoals die na Walter Hills 48 Hrs. in talloze varianten is gemaakt.

Beeld Millennium Films

Hills voorzet uit 1982 koppelde norse smeris Nick Nolte aan een ontketende Eddie Murphy, die in zijn filmdebuut als boef twee dagen de tijd kreeg om zich te rehabiliteren. Nu is het de beurt aan de cynische lijfwacht Ryan Reynolds, die huurmoordenaar Samuel L. Jackson binnen 24 uur vanuit Engeland naar het Internationaal Strafhof in Den Haag moet transporteren.

De stereotypen van de blanke held en de zwarte crimineel worden afgezwakt door het scenario.

Reynolds is een in het leven mislukte sukkel en Jackson ontpopt zich tot een wijze vakman met een geweten: hij wil getuigen tegen een Wit-Russische dictator die hem voor een smerige klus benaderde. De acteurs zijn goed aan elkaar gewaagd en dat maakt hun oeverloze bekvechterij over het leven, het werk en hun relatieperikelen amusant.

Verknipte stad
Reynolds worstelt met een verloren liefde, Jackson getuigt op voorwaarde dat zijn vrouw vrijkomt. De door Salma Hayek vertolkte furie zit vast in een Amsterdamse ­Interpolbajes met uitzicht op het Rijksmuseum.

De museumtuin dient als decor voor een schietpartij en wat autostuntwerk, wat de opmaat vormt tot een voor Amsterdammers volstrekt desoriënterende achtervolging per motor, speedboot en auto, waarbij de Roetersstraat het Rijks met de Wallen verbindt.

Het is niet de eerste keer dat een filmmaker de stad verknipt. Bezwaarlijk is dat nooit, maar regisseur Patrick Hughes (The Expendables 3) raffelt veel actiescènes in ijltempo af waardoor de spanning gering is.

De hakketakmontage verhult niet dat sommige Britse en Nederlandse locaties in Bulgarije werden gevonden. Het doet vermoeden dat Reynolds en Jackson de grootste hap uit het budget namen. Dat geld is goed besteed: ze behoeden dit formulewerkje voor een roemloze afgang.

The Hitman’s Bodyguard

Regie Patrick Hughes
Met Ryan Reynolds, Samuel L. Jackson, Salma Hayek
Te zien in Arena, City, De Munt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden