Plus

The High Sun is een imponerend liefdesverhaal over de Balkanoorlog

In drie tijdvakken, waarin drie liefdesverhalen centraal staan, laat regisseur Dalibor Matanic de impact zien die de Balkanoorlog nog steeds heeft op de inwoners van het gebied. Door steeds dezelfde acteurs de gebruiken, benadrukt hij de historische lijn in het verhaal.

Beeld uit openingsscèneBeeld -

Het begint zo idyllisch. Een jongen en een meisje, aan een meer op een zonovergoten dag. Hij klooit wat aan op zijn trompet, zij plaagt hem en daagt hem uit te gaan zwemmen, ze vrijen. Tot er in de verte legertrucks opdoemen: het meer ligt op de grens van het huidige Servië en Kroatië, en er hangt oorlog in de lucht.

Imponerend
De rest van dit visueel imponerende drieluik liefdesverhalen in oorlogstijd blijven drie paar gedoemde geliefden zoeken naar die idylle. In die openingsscène is het 1991, op de vooravond van de Balkanoorlog. De Servische Jelena en de Kroaat Ivan zijn van plan te vluchten uit de dorpjes waar hun grensoverschrijdende liefde niet wordt geaccepteerd. Het noodlot grijpt in voor zij weg kunnen komen.

Vervolgens springt de film tien jaar verder, en vinden we een nieuw koppel, gespeeld door dezelfde acteurs. Natasha en haar moeder keren aan het eind van de oorlog terug naar het kapotgeschoten dorp. Om hun gehavende huis weer bewoonbaar te krijgen, huren ze klusjesman Ante in. Geheel tegen de zin van Natasha: Ante stond in de oorlog aan de andere kant.

The High Sun

Regie Dalibor Matanic
Met Tihana Lazovic, Goran Markovic
Te zien in Eye, Filmhallen, Rialto

Sporen
In het laatste deel van het drieluik is het 2011. Student Luka is met vrienden onderweg naar een housefeest, aan datzelfde strandje waar het allemaal begon. Onderweg bezoekt hij met tegenzin zijn geboortedorp, voor een ijzig weerzien met zijn ouders en een nog pijnlijker onderhoud met zijn ex Marija, die hij in het dorp achterliet om zelf in de stad te gaan studeren.

De oorlog lijkt in dit laatste deel verder weg, maar wat er in het afgelopen decennium gebeurd is, draagt nog altijd de sporen van het verleden. Die doorgaande historische lijn benadrukt regisseur Dalibor Matanic door de stelletjes in alle drie de delen te laten spelen door dezelfde acteurs. Precies daardoor voelt het glimmertje hoop dat hij aan het slot biedt, oprecht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden