Plus

The Handmaiden

Regisseur Park Chan-wook (Oldboy) verleidt ons het buitenissige te omarmen in The Handmaiden, zijn nieuwe erotische psychotriller.

Het is Park wel toevertrouwd om een filmplot te laten kronkelen Beeld The Handmaiden

In de jaren dertig van de vorige eeuw zucht Korea onder de Japanse kolonisatie, maar Sook-hee heeft goede vooruitzichten.

De jonge vrouw werkt bij een gewiekste oplichtersbende en is uitverkoren voor een bijzondere klus. Ze wordt de nieuwe dienstmeid van een steenrijke Japanse erfgename, die ze slinks moet klaarstomen voor een stormachtige romance met de bendeleider, die zich als graaf zal voordoen.

Na een snel huwelijk zal de dame krankzinnig verklaard worden en voorgoed achter slot en grendel verdwijnen, waarop de bende haar fortuin kan verdelen.

Natuurtalent
Sook-hee blijkt geknipt voor haar taak. We zouden haar een natuurtalent kunnen noemen: ze slaagt er met gemak in mevrouw vlinders in de buik te geven, nog voor de graaf zich heeft gemeld. Maar ze begint zelf ook kriebels te krijgen wanneer ze mevrouw ter wille is. Zou het geen beter idee zijn om die potsierlijke nepgraaf te lozen, om de traditionele rollen los te laten en het hart en de buik te volgen?

Voor zijn zinnenprikkelende ­bewerking van Sarah Waters' roman Fingersmith (2002) verplaatste Park Chan-wook de handeling van het ­Victoriaanse Engeland naar een tijdperk en een locatie waarin drie culturen samenkomen.

The Handmaiden speelt zich grotendeels af in en rond een prachtige Koreaanse villa, die in Engelse stijl werd gebouwd, waarna er een Japanse vleugel aan werd toegevoegd. De locatie weerspiegelt daarmee de inhoudelijke aanpassingen van Waters' verhaal.

Park is een begenadigd stilist, die met zijn vaste cameraman en vormgevers oogstrelende films maakt, waarin de esthetische genoegens aan perverse thema's worden verbonden.

Barokke zijpaden
Pervers kan de liefde tussen de dame en de dienstmeid niet genoemd worden, maar er is in dit wonderlijke drieluik van Waters en Park meer loos dan we in het eerste deel kunnen bevroeden. Na de eerste grote wending wisselt de film van perspectief, om in het tweede deel nieuw licht op eerdere gebeurtenissen te werpen, maar daar zal het niet bij blijven.

Het is Park wel toevertrouwd om een filmplot te laten kronkelen, om barokke zijpaden te nemen en ons daarin te verleiden om het buitenissige te omarmen. Hij deed het vier jaar geleden met zijn Hollywooduitstapje Stoker. Hij deed het eerder met zijn Koreaanse wraaktrilogie rond Oldboy.

En hij doet het nu met een aanstekelijk ironische afrekening met de aristocratie en het patriarchaat. The Handmaiden is een kostelijke en zinderende traktatie, waarin het heerlijk dwalen is.

The handmaiden

Regie Park Chan-wook
Met Kim Min-hee, Kim Tae-ri, Ha Jung-woo
Te zien in Cinecenter, Eye, Filmhallen, Kriterion, City
*****

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden