Review

The grey ****

null Beeld

Regie: Joe Carnahan
Met: Liam Neeson, Dallas Roberts, Frank Grillo, Dermot Mulroney, Nonso Anozie

De Noord-Ierse acteur Liam Neeson wordt dit jaar zestig, maar lijkt sinds zijn hoofdrol in Luc Bessons kaskraker Taken (2008) herboren als actieheld. Het is een opmerkelijke transformatie voor de boomlange en bloedserieuze acteur, die naam maakte met een imposante reeks historische en biografische films en voor de hoofdrol in Schindler's list een Oscarnominatie kreeg. Met zijn sombere voorkomen en gruizig donkere stemgeluid is Neeson minder geschikt voor lichtvoetig ironische actiefilms, al hield hij zich twee jaar geleden aardig staande in The A-team.

In The grey werkt hij opnieuw samen met regisseur Joe Carnahan, en de twee halen daarbij het beste in elkaar boven. Carnahan gold op basis van zijn beklemmende corruptiethriller Narc (2002) als een grote belofte in Hollywood, maar slaagde er na een roemrucht conflict met Tom Cruise over Mission: impossible 3 niet in de verwachtingen in te lossen. Met The grey keert de regisseur en scenarioschrijver eindelijk terug naar de doeltreffende en serieuze aanpak die Narc kenmerkte.

De film speelt zich af in het hoge noorden van Alaska, waar Neeson voor een oliemaatschappij de ongediertebestrijding verzorgt.

Dat eufemisme kan niet verhullen dat de scherpschutter in het tijdperk van hondenfluisteraars en ponypolitie een anachronisme is: hij maakt korte metten met wolven die het werkterrein van de oliemaatschappij betreden. Carnahan baseerde zich op een kort verhaal van coscenarioschrijver Ian Mackenzie Jeffers, maar het is duidelijk dat het duo zich ook door de literaire nalatenschap van Jack London en Ernest Hemingway liet inspireren.

Door een huiveringwekkend vliegtuigongeluk stranden Neeson en een groep collega's in het onherbergzame jachtgebied van een roedel grijze wolven, die snel en meedogenloos toeslaan. In de overlevingsstrijd die volgt, groeit Neesons suïcidiale personage uit tot het alfamannetje van de groep rauwdouwers, en koppelt Carnahan actie en spanning aan een geslaagde karakterstudie van een man die niets meer te verliezen heeft en in het zicht van de dood zijn levenslust hervindt.

Dat Carnahan vooral in dat laatste aspect is geïnteresseerd, wordt benadrukt door een einde dat voor een karakterstudie gepast is, maar voor actieliefhebbers onbevredigend kan zijn. Het maakt The grey tot een anomalie in het hedendaagse filmaanbod: in tegenstelling tot Neesons recente knalfestijnen draait de film meer om de man dan om zijn daden, waarmee de ster de twee pijlers waarop zijn loopbaan rust in een doorleefde rol samenbrengt. (Bart van der Put)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden