Plus

The Fury of a Patient Man

In The Fury of a Patient Man geeft regisseur Raúl Arévalo een indrukwekkend visitekaartje af.

Antonio de la Torre speelt 'de andere man' José. Beeld -

Beginnende regisseurs kiezen vaak voor een bewezen
formule. Dat biedt enige houvast en toch ook voldoende ruimte voor persoonlijke inbreng. Raúl Arévalo, vooral bekend als acteur, is zo iemand.

Met het prachtig getitelde The Fury of a Patient Man levert hij een op het eerste gezicht ouderwetse wraakthriller af. Maar dan wel eentje met veel realistischere personages dan de voorbeelden uit de jaren zeventig. En met veel minder knipogen dan de latere versies van bijvoorbeeld Quentin Tarantino.

Als Curro (Luis Callejo) en zijn vrienden een Madrileense juwelier overvallen, wordt hij als enige gearresteerd. Acht jaar later hoopt hij het leven met zijn high school sweetheart Ana (Ruth Díaz) weer op te pakken.

Eén van haar bezoekjes aan de gevangenis heeft een zoontje opgeleverd, maar al op zijn eerste avond thuis merkt Curro dat er iets is veranderd. Er hangt de laatste tijd een zwijgzame man rond in Ana's kleine café. José (Antonio de la Torre) heeft haar hart veroverd en confronteert Curro met zijn verleden.

Deze in Spanje meervoudig bekroonde film toont aan dat Arévalo zijn klassiekers kent. Bovendien is hij zeer bedreven in het neerzetten van een milieu.

Vermakelijke en gewelddadige roadmovie
De eerste helft van The Fury of a Patient Man speelt zich af in de periferie van Madrid. Een grauwe, claustrofobische omgeving waar leven vooral overleven betekent.

Aan Ana kun je zien dat ze ooit de mooiste vrouw van de wijk moet zijn geweest, maar kopzorgen en acht jaar eenzaamheid hebben hun tol geëist. Geen wonder dat ze zo gevoelig is voor de charmes van een outsider.

We zullen niet te veel weggeven, maar gaandeweg ontstaat een vermakelijke en behoorlijk gewelddadige roadmovie. Heel knap is de langzaam verschuivende verhouding tussen de twee hoofdrollen.

Indrukwekkend visitekaartje
Curro denkt de bovenliggende partij te zijn tot José een belangrijke troef inzet en hem tot hulpje reduceert. Vervolgens verandert Curro's perspectief tot ze, zonder dat het uitgesproken wordt, eigenlijk min of meer hetzelfde doel hebben.

Arévalo weet de clichés van het genre niet allemaal te ontwijken, maar geeft zeker visueel een indrukwekkend visitekaartje af.

De op 16 millimeter en veelal uit de hand geschoten beelden zitten de personages dicht op de huid en volgen hun bewegingen nauwgezet. Dat geeft de film een fijne, vrij rauwe dynamiek, die versterkt wordt door de locaties en soms droogkomische bijrollen.

Curro en José vragen een oudere dame of ze misschien weet waar Julio is. "Julio?" antwoordt de vrouw spottend, "hoeveel Julio's denk je dat er hier rondlopen?"

Fury is niet helemáál geslaagd.

De wendingen zijn minder verrassend dan Arévalo misschien hoopte en het slot is eerder een ode aan andere films dan een passend einde voor dit verhaal. Hopelijk heeft hij voldoende vertrouwen getankt om vanaf nu volledig zijn eigen weg te gaan.

The Fury of a Patient Man

Regie Raúl Arévalo
Met Antonio de la Torre, Luis Callejo, Ruth Díaz
Te zien in FC Hyena, Filmhallen, The Movies, Kriterion, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden