Review

The Fifth Estate is klokkenluiden 0.5 in plaats van 2.0 (**)

The Fifth Estate, de film over WikiLeaks, is weinig meer dan stapsgewijs nakaarten. Julian Assange is een volwaardig personage, de dialoog van de overige acteurs blijft beperkt tot informatieverstrekking in een oubollig gefilmd relaas, schrijft recensent Bor Beekman.

Niet zelden geldt het als aanbeveling als de persoon op wiens leven een speelfilm is gebaseerd, zich distantieert van de kijk op zijn of haar leven. Alles beter dan een hagiografische biopic, immers. Julian Assange protesteerde al in vroeg stadium tegen The Fifth Estate, de twee uur lange speelfilm over de wordingsgeschiedenis van zijn digitale klokkenluiders-front. De WikiLeaksleidsman stuurde hoofdrolspeler Benedict Cumberbatch een persoonlijke brief, waarin hij de acteur vroeg van de vertolking af te zien; de film zou WikiLeaks mogelijk schaden.

Lomp, egomaan en snel gekwest
Dat valt mee. Cumberbatch is uitstekend als de witharige visionair Assange, die hier behalve als briljant weliswaar ook als lomp, egomaan en snel gekwetst voor de dag komt - op z'n minst een hálve autist. Maar The Fifth Estate maakt tevens aannemelijk dat die mix van karaktertrekken noodzakelijk was voor de geboorte en opbouw van WikiLeaks.

Grofweg volgt de film Assanges gang van onbekende activist/hacker tot de door de halve wereld achterna gezeten man die 's werelds voornaamste dagbladen verbindt bij de presentatie van een ongekende hoeveelheid geheime overheidsdocumenten. Omwille van de vertelstructuur richt de film zich evenzeer op een tweede hoofdfiguur; de Duitse WikiLeaksmedewerker Daniel Domscheit-Berg (Daniel Brühl), soort tweede man naast Assange, die zijn inzet voor de organisatie niet beloond ziet. Frustratie is een goede voedingsbodem voor drama, maar waar Assange wel een volwaardig personage is, blijft de dialoog van de overige acteurs beperkt tot informatieverstrekking. Wat voor Brühl geldt, gaat ook op voor Carice van Houten, die een fletse bijrol speelt als het IJslandse parlementslid Birgitta Jónsdóttir; het script biedt hen nauwelijks ruimte voor verfijnd (tegen)spel.

Nooit echt saai
The Fifth Estate, geschreven door West Wing-scenarist Josh Singer en geregisseerd Bill Condon (Dreamgirls, Twilight: Breaking Dawn), wordt nooit echt saai, daarvoor zijn die WikiLeakswetenswaardigheden dan toch te relevant, te uniek ook. Maar waar David Finchers er met zijn Facebookfilm The Social Network (2010) in slaagde internetbedrijf, persoon en tijdsbeeld samen te smeden tot scherp, actueel drama, doet het visueel oubollig gefilmde The Fifth Estate weinig meer dan stapsgewijs nakaarten, op doek. Klokkenluiden 0.5, in plaats van 2.0.

The Fifth Estate
Drama
Regie Bill Condon
Met Benedict Cumberbatch, Daniel Brühl, Carice van Houten
In 45 zalen

Carice van Houten als Birgitta JónsdóttirBeeld YouTube
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden