Plus

The Family Fang maakt vreemde bokkensprongen

The Family Fang maakt plottechnisch gezien vreemde bokkensprongen, maar het is vooral de fijnzinnige humor die bijblijft.

Mike Peek
The Family Fang Beeld Alison Rosa
The Family FangBeeld Alison Rosa

Wat is kunst en wat niet? Is het belangrijker dan geluk? Mag je je familie onderdeel maken van je artistieke roeping? En welke invloed heeft dat op de kinderen

Jason Bateman stelt enorme vragen in deze verfilming van Kevins Wilsons bestseller The Family Fang. Baxter (Bateman zelf) en Annie (Nicole Kidman) figureerden vroeger in de avant-gardistische performanceart van hun beroemde ouders.

Tegenwoordig zijn ze respectievelijk schrijver en actrice en vooral vader Caleb (Christopher Walken) minacht dat burgerlijke gedoe. Als hun ouders plotseling verdwijnen, vermoedt Annie een nieuw project. Baxter is bang dat ze vermoord zijn.

De fenomenale openingsscène laat zien hoe de familie in het nostalgisch gekleurde verleden een bank overvalt. Inclusief nepwapens en snoepbloed. Als de chaos compleet is, barsten ze alle vier in lachen uit en verlaten ze het pand. 'What the fuck is going on?' mompelt een van de verbijsterende omstanders.

The Family Fang bevat meer van dat soort flashbacks, die laten zien hoe geweldig het moet zijn om als kind zulke tegendraadse ouders te hebben. De Fangs houden zich niet bezig met moraal. De buitenwereld bestaat alleen maar om reacties aan te ontlokken.

The Family Fang
Regie Jason Bateman
Met Nicole Kidman, Jason Bateman, Christopher Walken
Te zien in Cinecenter, Filmhallen, Studio K

De kater komt later. Wie zijn deze mensen echt? Hebben ze emoties buiten de kunst? Hielden ze van Baxter en Annie of waren ze slechts 'kind A' en 'kind B', zoals ze tijdens performances werden genoemd?

Het is jammer dat de film uitmondt in een niet zo bijster interessant mysterie en plottechnisch gezien vreemde bokkensprongen maakt. Maar wat het meeste bijblijft is toch de fijnzinnige humor, het losse spel van de tegenwoordig vaak zo stijve Kidman en een hilarische discussie tussen twee kunstcritici, die bakkeleien over de vraag of het werk van de Fangs echt kunst was of een simpel trucje. Ze komen er niet uit, vanzelfsprekend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden