Plus Filmrecensie

The Equalizer 2: een film met een opgeheven vingertje

The Equalizer 2 is een film met een opgeheven vingertje en riekt naar propaganda. Wel is het een vermakelijke thriller.

Denzel Washington in The Equalizer 2

In het eerste half uur van de tweede Equalizer gebeurt niet zo gek veel. We zien hoe Robert McCall (Denzel Washington) een maaltijd voor zichzelf kookt, klanten vervoert in zijn Uber en zich ontfermt over buurjongen Miles (Ashton Sanders), die goed kan tekenen maar gevoelig is voor de verlokkingen van de misdaad. Als Robert hem bij een stel drugsdealers vandaan plukt, zegt hij het joch flink de waarheid: 'MAN spel je niet met G-U-N!'

Dat is opvallend advies van iemand die regelmatig boeven aan gort schiet en weinig waarde lijkt te hechten aan mensenlevens. Behalve dan aan die van zijn oude vrienden bij de CIA. Wanneer er eentje wordt vermoord doet Robert er alles aan om de daders op te sporen en ze zo pijnlijk mogelijk van kant te maken.

The Equalizer 2 is meer nog dan het origineel een film met een opgeheven vingertje. Een naar conservatieve propaganda riekend product waarin slechte mensen met een pistool alleen gestopt kunnen worden door goede mensen met een pistool. En Robert is héél erg goed.

Hij leest Proust (In search of lost time, 40 dollar bij de lokale boekhandel), is lief voor oude dementerende mannetjes en toont zich nooit te beroerd om de jongere generatie wat manieren bij te brengen. Robert McCall is, kortom, een superheld voor mensen die niet van superhelden houden.

Wie bereid is om de twijfelachtige ideologie een uur of twee door de vingers te zien, heeft aan deze sequel een vermakelijke thriller. Als je door iemand de les gelezen moet worden, dan het liefst door Denzel Washington, een acteur die van het belabberdste script nog een toonbare film weet te maken. Na een rits obligate knokpartijen komt de spetterende finale, gesitueerd in een mistig, stormachtig kustplaatsje, als een zeer aangename verrassing.

The Equalizer 2

Regie Antoine Fuqua
Met Denzel Washington, Pedro Pascal, Ashton Sanders
Te zien in Arena, City, De Munt, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden