Review

The eagle **

null Beeld

Regie: Kevin MacDonald
Met: Channing Tatum, Jamie Bell, Donald Sutherland, Tahar Rahim


Een jaar geleden schetste de Engelse regisseur Neil Marshall in Centurion het mogelijke lot van het negende Romeinse legioen, dat in de tweede eeuw Schotland binnen marcheerde en er spoorloos verdween. De Schot Kevin MacDonald richt zich met de romanverfilming The eagle op de nasleep: de held is de zoon van de bevelhebber van het negende legioen, en wil het geschonden blazoen van zijn verdwenen vader zuiveren.

Marshall benaderde het onderwerp als genrefilmer met bescheiden ambities en middelen, MacDonald geniet prestige en beschikt over een aanzienlijk hoger budget. Hij won in 2000 een Oscar voor zijn documentaire One day in september en bezorgde Forest Whitaker een Oscar voor diens vertolking van Idi Amin in The last king of Scotland. Dat MacDonald zich nu over een uit 1954 stammend jongensboek ontfermt, mag een jeugddroom in vervulling doen gaan, het levert geen denderende film op.

The eagle draait om de door Amerikaanse mannetjesputter Channing Tatum vertolkte Marcus Aquila, een ambitieuze legionair die met kadaverdiscipline en heldendaden een Britse voorpost van het Romeinse rijk veilig stelt. Een ernstige verwonding leidt tot eervol ontslag, maar de wens om de eer van zijn bespotte vader te herstellen, voert hem tot achter vijandelijke linies in Schotland. Samen met de slaaf Esca (Jamie Bell) hoopt Aquila de gouden adelaar (aardig detail: aquila betekent adelaar in het Latijn) van het negende legioen op de barbaren terug te veroveren.

MacDonald koos Amerikaanse acteurs voor de Romeinse personages om de film een actuele politieke meerwaarde te geven, maar het is een loos gebaar, omdat het scenario weinig woorden aan de imperialistische expansiedrift vuil maakt. De nadruk ligt vooral op barre tochten en actie in fraai gefotografeerde landschappen, en humorloze dialogen waarin het begrip eer centraal staat.

Net als Marshall levert MacDonald daarbij een achterhoedegevecht tegen de amusante Spartanenfilm 300, waarin de gezwollen retoriek van machomannen in lendedoeken tot absurde proporties werd uitvergroot. The eagle neemt zichzelf veel te serieus voor een jongensboekverfilming, en dankt de bescheiden amusementswaarde vooral aan uiterlijk vertoon. (BART VAN DER PUT)

focusfeatures.com/the_eagle

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden