Review

The duchess ***

Regie: Saul Dibb
Met: Keira Knightley, Ralph Fiennes, Dominic Cooper, Hailey Atwell

Hertogin Georgina van Dorchester was de Lady Diana van de achttiende eeuw. Dat is de strekking van het Britse kostuumdrama The Duchess. De marketingcampagne bij de film wijst telkens weer op de familieband tussen hertogin Georgina (1757-1806) en Lady Diana (1961-1997), allebei telgen uit de adellijke familie Spencer. Overigens is diezelfde Georgina via een buitenechtelijke dochter een nog nabijere voorouder van Diana's vroegere schoonzus Sarah Ferguson. Wat weer eens bewijst dat de Britse adeldom maar een klein wereldje is.

Keira Knightley speelt Georgina als een vrouw die alom geliefd is, maar die hevig lijdt onder een liefdeloos huwelijk met de machtigste man van Engeland. ''De hertog van Devonshire is waarschijnlijk de enige man in Engeland die niet verliefd is op zijn vrouw,'' zo werd gezegd.

Net als Diana gold Georgina met haar opvallende kapsels als een stijlicoon. En evenals de Prinses van Wales, die in een befaamd interview klaagde dat er drie mensen in haar huwelijk zaten, moest de hertogin tolereren dat haar echtgenoot er een tweede vrouw op nahield. Het enige wat eraan ontbreekt om de parallel door te trekken, is een horde wilde paparazzi die op zijn paarden de koets van Georgina laat verongelukken.

Paparazzi waren er destijds wel degelijk, zo toont de film ons verrassend genoeg. Overal waar Georgina zich in het openbaar vertoont, staan tekenaars klaar om schetsen te maken van de uitdossingen en de entourage van de hertogin.

Helaas is het ook de enige verrassing. Als The duchess al iets bewijst, is het dat de Britten erg goed zijn in het maken van degelijke kostuumdrama's en dat Keira Knightley er oogverblindend uitziet in korset en pruik. Maar dat wisten we al.

De weelderige decors en de schitterende kostuums kunnen niet verhullen dat The duchess dramatisch tekort schiet. De kille relatie tussen Georgina en haar man is pijnlijk, maar niet schrijnend. Het verraad van haar beste vriendin, die met manlief de koffer induikt, komt aan als een klap, maar niet als een steek in de rug. Georgina's overspel met politicus Charles Grey is aandoenlijk, maar niet meeslepend. De enige echt indringende scène zien we als Georgina in een mistig ochtendlandschap afstand moet doen van haar buitenechtelijke kind.

Aan de acteurs ligt het niet. Tegenover de expressief pruillippende Keira Knightley doet Ralph Fiennes zijn uiterste best om meer van de hertog te maken dan een ijzige aristocraat die meer van zijn honden houdt dan van mensen.

Veterane Charlotte Rampling haalt het maximale uit de rol van Georgina's moeder, die alles doet om de naam en faam van haar familie te beschermen. De relatief onbekende Hailey Atwell steelt de show als de sensuele dame die eerst Georgina betovert en daarna de hertog. Helaas wordt het acteursgeweld grotendeels teniet gedaan door een scenario dat geen keuzes maakt.

Verdiende Georgina een filmportret omdat ze een politiek actieve vrouw was, die invloed had op vooruitstrevende politici? Was zij interessant omdat zij ruimte voor een eigen leven probeerde te creëren in een verstikkend huwelijk? De filmmakers laten de unieke eigenschappen van de hertogin onderbelicht, omdat ze vooral geïnteresseerd lijken te zijn in de overeenkomsten tussen Georgina en Diana. Ze hadden beter maar meteen een film kunnen maken over Lady Di. (HET PAROOL)

www.theduchessmovie.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden