Review

The devil's double **

null Beeld

Regie: Lee Tamahori
Met: Dominic Cooper, Ludivine Sagnier, Dar Salim

De nadagen van Kadhafi en familie roepen herinneringen op aan de ondergang van de Hoesseins in Irak, wentelend in decadentie, nietsontziend, paranoïde en psychopatisch. Totdat hun paleizen in brand stonden en de familie van de sokkel werd getroffen.

Centrale figuur in The devil's double is Uday Hoessein, zoon van Saddam en zelfs binnen het door zijn vader gecreëerde perverse bewind beschouwd als een extreme figuur, van wie overigens alles werd getolereerd. Het was een man die persoonlijk meedeed aan folteringen, een voorliefde had voor minderjarige meisjes en zich over het algemeen gedroeg als een kruising tussen Caligula en Scarface.

Althans, verder komen we niet in de film van Lee Tamahori, gebaseerd op het levensverhaal van Latif Yahia, een man die Irak ontvluchtte en sindsdien leeft van zijn verhaal dat hij de dubbelganger van Uday was, ingehuurd om de zoon tegen zijn vele vijanden te beschermen.

In de filmversie van Tamahori, een regisseur waar elke eventuele nuance verdwijnt door zijn neiging om het liefst met gierende banden uit de bocht te vliegen, heeft deze Latif geen keuze: zijn familie wordt bedreigd. Zo wordt The devil's double toch een vrij overzichtelijk verhaal over goed en kwaad, terwijl de waarheid oneindig veel troebeler zal zijn. Probleem is dat je dat als kijker onmiddellijk voelt: The devil's double is een film die niet deugt.

Al was het maar door de dubbele standaard die gehanteerd wordt. Er zit een groot aantal scènes in waarin de martelpraktijken van Uday en zijn zieke vrienden uitgebreid worden getoond, maar als het gaat over seks, om maar iets te noemen, krijgen we het soort dat de film moeiteloos langs de Amerikaanse filmkeuring zal loodsen, waar bijvoorbeeld de aanblik van schaamhaar heel wat zwaarder weegt dan het folteren van mensen.

Acteur Dominic Cooper speelt de dubbelrol (Van Uday en Latif) met zijn hele hebben en houden, maar kan van het ondermaatse scenario weinig meer maken dan wat de makers kennelijk beogen: om van een weerzinwekkende en tragische geschiedenis een vet stuk entertainment te maken. (Mark Moorman)

Website

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden