The Danish Girl is een standaard Hollywooddrama (***)

In The Danish Girl zien we Eddie Edmayne als transgender. Het zijn niet alleen zijn maniertjes die storen, het is vooral ook het script dat de film in de weg zit

Eddie Redmayne in The Danish GirlBeeld The Danish Girl

Als Einar Wegener (Eddie Redmayne) voor het eerst hoge hakken aan zijn voeten schuift, doet hij dat op verzoek van zijn echtgenote, de portretschilderes Gerda (Alicia Vikander). Einar, die zelf landschappen maakt, weigert ook een jurk aan te trekken. Hij lijkt zichzelf daarmee te beschermen tegen een verlangen dat altijd in hem heeft gewoekerd. Maar Einar houdt de jurk wel tegen zijn borst, laat zijn vingers trillend door de fijne stof glijden. Daarmee breekt toch de dam. Lili Elbe is geboren en zal zich langzaam gaan ontdoen van Einar Wegener.

Dit is het fraaie begin van transgenderdrama The Danish girl, gebaseerd op het gelijknamige boek van David Ebershoff, die zich weer losjes liet inspireren door de echte Lili Elbe (1882-1931). In 1930 onderging zij één van de eerste geslachtsveranderende operaties.

Tom Hooper wil Elbes levensverhaal boven alles met respect en genegenheid vertellen. Soms raakt hij daarmee de juiste snaar, bijvoorbeeld als we (dan nog) Einar smachtend en in soft focus naar damesschoenen zien kijken. Of als Gerda liefdevol meegaat in de verlangens van haar man, voor ze beseft wat er precies staat te gebeuren.

Emotieloos
Later beginnen die fluwelen handschoentjes te storen. Alles, letterlijk álles is mooi. Zelfs als twee ploerten Lili in het park tegen de vlakte slaan, ziet dat er spectaculair fraai uit. Maar ook: pijnloos, emotieloos.

Redmayne, beloond met een Oscar voor zijn rol als Stephen Hawking in The Theory of Everything, heeft ontegenzeggelijk androgyne gelaatstrekken. Met een beetje make-up is hij direct geloofwaardig als vrouw. Toch blijft het een platte circusrol. Komt dat zien, hooggeëerd publiek, hoe de grote Redmayne zijn wimpers verlegen neerslaat, zijn gezicht keer op keer laat vullen met schaamte en voor uw ogen van geslacht verandert.

Script
Het zijn echter niet alleen Redmaynes maniertjes die gaan storen, het is vooral ook het script dat de film in de weg zit. Dit is een standaard Hollywooddrama over iemand die op zoek is naar acceptatie. Door zichzelf, door anderen. Dat transseksualiteit het onderwerp is, lijkt toeval. We zien alleen de buitenkant van Lili's gevecht. De doktoren die klaarstaan met een dwangbuis of gaatjes in haar brein willen boren. Het rauwe verlangen, die noodzakelijke zoektocht naar identiteit krijgt amper diepte. Ja, één keer, als ze in een louche Parijse peepshow de bewegingen van een danseres observeert en imiteert. Dan kijk je heel even naar binnen.

Eigenlijk is Gerda interessanter. Een vrijgevochten vrouw die schippert tussen de wens om Lili te helpen en de behoefte aan een echte man in haar leven. Een kunstenares die haar faam en rijkdom dankt aan de portretten die ze van Lili maakte. Daar zit frictie die Hooper nauwelijks aanroert. Liever focust hij op grote, herkenbare emoties. Dit is zo'n film waarin personages een paraplu afslaan omdat ze natgeregend nóg verdrietiger lijken.

Alles is mooi, en dat gaat storen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden