The Daily, Murdochs iPad-krant, heeft het zwaar

Het gaat niet goed met de The Daily, de dagelijkse 'krant' voor de iPad van mediamagnaat Rupert Murdoch. Wekelijks heeft het medium maar 120.000 lezers, terwijl volgens Murdoch 500.000 lezers nodig zijn om quitte te spelen.

Michiel van der Geest
Rupert Murdoch tijdens de lancering van de Daily. Beeld AFP
Rupert Murdoch tijdens de lancering van de Daily.Beeld AFP

De cijfers komen van een manager bij Zenith Optimedia, een mediabureau. Hij noemde de getallen in een gesprek met persbureau Bloomberg.

Overigens zijn die 120.000 lang niet allemaal betalende bezoekers. De eerste twee weken van gebruik is de The Daily namelijk gratis. Hoeveel mensen de iPad-krant lezen zonder te betalen, is niet bekend.

Tamtam
Murdoch lanceerde zijn The Daily in februari met veel tamtam. Het zou het medium van de toekomst zijn. Tekst, beeld, geluid en video komen samen in zijn iPad-krant. Ondanks de moeizame start lijkt Murdoch het geloof in de The Daily nog niet te hebben verloren. Er is een wat beperktere versie voor Facebook gelanceerd, en ook komt er binnenkort een Android-versie voor andere tablets.

News Corp., het bedrijf van Murdoch, wil niet op de cijfers reageren. Een reguliere editie van de The Daily kost 99 dollarcent, een jaarabonnement nog geen 40 dollar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden