Plus Theaterrecensie

The Color Purple pakt vooral door de cast goed uit

OpusOne heeft na Kiss of the Spider Woman en The Bridges of Madison County weer een gedurfde keuze gemaakt met The Color Purple.

Zwarte Amerikaanse vrouwen werden begin twintigste eeuw vreselijk behandeld Beeld Neeltje Knaap

De veertienjarige Celie en haar paar jaar jongere zusje Nettie spelen een handklapspel en zingen: "Vrouwen moeten zwijgen, en mannen willen bier."

Een paar jaar later - haar stiefvader heeft dan al twee kinderen bij haar verwekt en weggegeven, en zij is uitgehuwelijkt aan een gewelddadige naarling - geeft zij een welgemeend advies aan een man die ontevreden is met zijn ongehoorzame vrouw: "Jij moet haar slaan."

Eerste helft van de twintigste eeuw in het Zuiden van de Verenigde Staten. De slavernij is weliswaar afgeschaft, maar het betekent geen wezenlijke verbetering in het leven van de zwarte Amerikanen, en zeker niet voor de vrouwen.

Sterker nog: door een paar eeuwen fysieke en mentale vernedering lijken zwarte vrouwen te accepteren dat de zwarte man de gewelddadig dominante rol van de witte man heeft overgenomen.

Geweldig rauw decor
Alice Walker schetst in haar roman The Color Purple (1983) een deprimerend sociaal beeld van de zwarte gemeenschap, maar geeft er wel een optimistische, feministische draai aan.

Celie richt zich met behulp van twee sterke vrouwen op en transformeert tot een zelfbewuste vrouw, die haar plek in de samenleving opeist: "I may be poor, I may be black, I may be ugly, but I'm here." Wat de anderen ook van haar mogen denken, ze mag er zijn en ze doet geen stap meer opzij.

Na de roman volgde in 1985 de film van Steven Spielberg (met Whoopi Goldberg en Oprah Winfrey) en in 2005 de Broadwaymusical. Tien jaar later werd de musical hernomen in een sobere, maar harde uitvoering, die veel meer recht deed aan de essentie van het boek van Walker.

Producent Maarten Voogel van OpusOne was zo kien om de rechten binnen te halen en liet in de grote NDSM-loods een pop-uptheater van containers en grof hout bouwen dat perfect past bij de rauwheid van het verhaal.

Het decor van kleine en grote houten kisten op een grote houten vloer is in feite een voortzetting van het kale industriële karakter van het theater. In één woord: geweldig.

Rechten verwerven is één, maar dan komt de casting. Met de 27-jarige Naomi van der Linden als Celie heeft OpusOne de hoofdprijs binnengehaald. We kennen haar van een kleine rol als dochter van Mandela in de musical Amandla! Mandela. En in haar solovoorstelling Moederland onderzocht zij haar eigen identiteit, na een bezoek aan Zambia, het land van haar moeder.

Moeiteloos glijdt zij van veertienjarig bedeesd vogeltje naar de vrouw die zich niet meer laat kleineren, en haar stem kan gospel, blues en ballad aan.

Bruuske sprongen
In het boek van Walker wordt de lezer de rust geboden om alle veranderingen in het leven van Celie in zich op te nemen. Marsha Norman heeft echter bruuske sprongen in haar script gemaakt.

Om de haverklap komen nieuwe personages uit de lucht vallen, verandert een naarling vrijwel plotsklaps in een goedzak, wordt er nog even een Afrikaanse oorlog doorheen gejast, heeft de vrouw die net halfdood is geslagen een minuut later alweer een grote mond en blijkt God, die bijna sadistisch heeft toegezien dat het leven van Celie tot een hel werd gemaakt, toch een vriendelijke vent.

Het probleem van het patsboemscript, dat puntig is vertaald door Koen van Dijk, wordt grotendeels gecompenseerd door de hoge kwaliteit van de speelsters die de snelle wendingen in het verhaal veroorzaken.

Vooral Jeannine La Rose, die zowel verbaal als fysiek de mannen aankan, en Ana Milva Gomes als rondtrekkende zangeres en geliefde van Celie, geven de voorstelling glans. Liefdeslied van het seizoen is ongetwijfeld Vind het Knopje. Ook Edwin Jonker als bekeerde rotzak zit sterk in zijn rol.

OpusOne heeft na Kiss of the Spider Woman en The Bridges of Madison County weer een gedurfde keuze gemaakt, en die pakt vooral door de cast goed uit.

The Color Purple

Door OpusOne
Gezien 16/4, Pop-uptheater NDSM-loods
Te zien t/m 14 mei aldaar; tournee in het najaar; 7/11 t/m 25/11, DeLaMar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.