Review

The chronicles of Narnia 3 *

Regie: Michael Apted
Met: Georgie Henley, Skandar Keynes, Ben Barnes

De eerste verfilming van de jeugdboekenreeks Kronieken van Narnia van de Ierse schrijver C.S. Lewis was een wereldwijde hit. Gek eigenlijk, want het was in wezen een samengeraapt zootje, waarin elementen uit Lord of the rings, de Griekse mythologie en een flinke scheut Bijbelse ideologie door elkaar waren gehusseld in een warrige strijd tussen Goed en Kwaad.

In de tweede film werden vier Engelse kinderen wederom uit het door WOII geplaagde Londen weggevoerd naar de parallelle wereld Narnia, waar zij als koningskinderen in een luid kletterende reeks veldslagen belandden. De peperdure vervolgfilm stelde teleur aan de kassa, waarna producent Disney besloot met de serie te stoppen.

Hollywoodstudio Fox durfde het wel aan om honderdveertig miljoen dollar uit te trekken voor de derde aflevering: The voyage of the Dawn Treader (De reis van het Drakenschip). Dat geld is zo te zien niet gaan zitten in de middelmatige trucages, en ook al niet in het rammelende scenario. De avonturen die de kinderen beleven nadat ze door een schilderij naar Narnia zijn vervoerd springen van de hak op de tak. Het ene moment worden ze, samen met een uitgesproken irritant neefje, op een eiland gevangen genomen door slavenhandelaren. Als die boeven in een spanningsloos gevecht zijn verslagen, belandt het reisgezelschap op een ander eiland, waar ze belaagd worden door onzichtbare wezens. En dan, na een anticlimax, maar weer op naar het volgende non-avontuur.

In uitleggerige dialogen ontvouwt zich een queeste die draait rond zeven magische zwaarden, een boosaardige groene mist en een eiland waar het Kwaad regeert. Net als in de voorgaande films overwint het Goede dankzij het geloof in Aslan, een babbelende messias in leeuwengedaante, die aan het eind nog even uitlegt dat hij in de gewone mensenwereld bekend is onder een andere naam.

Een producent van de film vertelde in The Wall Street Journal dat zijn marketingcampagne zich richt op christelijke bioscoopgangers. Gezien de stichtelijke boodschap lijkt dat een verstandige keuze. Of die relistrategie voldoende kijkers oplevert om de serie in leven te houden is echter de vraag. C.S. Lewis schreef nog vier andere Narnia-boeken. Die zouden zomaar eens onverfilmd kunnen blijven. (FRITZ DE JONG)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden