The box ***

Regie: Richard Kelly
Met: Cameron Diaz, James Marsden, Frank Langella

Met Donnie Darko leverde de toen 25-jarige debutant Richard Kelly tien jaar geleden een cultfilm af die niemand echt begreep. Maar je wist wel zeker dat je zat te kijken naar iets dat origineel, intrigerend en - vooral - onmiskenbaar hip was.

De opzettelijke ondoorgrondelijkheid die in Donnie Darko en de daarop voortbordurende director's cut nog in Kelly's voordeel werkte, werd keihard tegen de regisseur gebruikt bij zijn tweede film, de genadeloos afgekraakte toekomstsatire South­land tales. Het is een wonder dat Kelly toch nog een Hollywoodfilm mocht maken. En dan ook nog met A-lijst-sterren als Cameron Diaz, James Marsden en veteraan Frank Langella.

In het eerste halfuur van The box houdt Kelly zich in. Zijn bewerking van een verhaal van sf-schrijver Richard Matheson wijkt in eerste instantie weinig af van de coventionele televisieversie die in de jaren tachtig verscheen in de serie Twilight Zone.

In een retro jarenzeventigdecor zien we hoe het gelukkig getrouwde koppel Diaz en Marsden voor een duivels dilemma wordt gesteld. Een geheimzinnige vreemdeling - Frank Langella met een grotesk verminkt gezicht - geeft hen een houten doos met een rode drukknop. Als ze erop drukken, krijgen ze een miljoen. Maar tegelijkertijd zal ook een vreemdeling sterven.

Uiteindelijk drukt de vrouw op de knop. Kelly maakt er een punt van dat het altijd de vrouw is die op de knop drukt, net zoals het ook altijd Eva moet zijn die een hap uit de appel neemt.

Veel tijd om over die Bijbelse verwijzing na te denken geeft Kelly je niet, want als Cameron Diaz eenmaal haar besluit heeft genomen, gooit Kelly weer alle remmen los. Buitenaardse wezens, willoze zombies met bloedneuzen, mysterieuze kolommen water, moord en doodslag, tijdparadoxen en schimmige overheidsbemoeienis bij de Marsexpedities van Nasa.

Kelly gooit het op een hoop die al snel verwordt tot een onontwarbare kluwen. Sommige verhaallijntjes worden uitgewerkt, maar veel meer blijft liggen. Vooral bij het centrale morele dilemma van Diaz en Marsden maakt Kelly zich er met een jantje-van-leiden vanaf. Hij verwijst gratuit naar een citaat van de filosoof Sartre, en dat was dan dat.

The box is het product van een filmmaker die lekker eigenwijs zijn hersenspinsels volgt. Op de beste momenten levert dat intrigerende cinema. Op de mindere momenten - en dat zijn er toch net wat te veel - resulteert het in onzin. FRITZ DE JONG

thebox-movie.warnerbros.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden