Plus Filmrecensie

The Bleeder

The Bleeder illustreert waarom Hollywood waargebeurde verhalen verdicht en verandert: Rocky loopt als een trein, The Bleeder gaat uit als een nachtkaars.

Beeld Elena Nenkova

In Rocky houdt Sylvester Stallone zich als amateurbokser Rocky Balboa vijftien ronden staande tegenover wereldkampioen zwaargewicht Apollo Creed.

Het verhaal over een underdog die het verder schopt dan iedereen voor mogelijk hield, weerspiegelde Stallones eigen worsteling in de filmwereld: hij was een marginale figuur, tot hij het boksscenario schreef, de hoofdrol speelde, bioscooprecords brak en Oscars won.

Stallone schreef Rocky in 1975, nadat hij een titelgevecht had gezien tussen Muhammad Ali en de nagenoeg onbekende Chuck Wepner, die het vijftien ronden uithield omdat hij goed kon incasseren.

Of Wepner ook model stond voor Rocky Balboa is niet duidelijk. Stallone heeft dat altijd ontkend, maar trof wel een ­schikking met de bokser.

Het spoor bijster
De makers van de biografische film The Bleeder, die in de VS de titel Chuck kreeg, laten in het midden hoe de vork in de steel zat.

We ontmoeten de door Liev Schreiber vertolkte bokser annex drank­verkoper uit New Jersey op een dieptepunt in zijn loopbaan, wanneer hij voor een grijpstuiver in een discotheek met een circusbeer in de ring staat.

Omdat Schreibers commentaarstem daarbij aankondigt dat we gaan zien hoe het zover gekomen is, staat het verloop van de film in grote lijnen vast: de bokser zal na een onwaarschijnlijk succes het spoor volkomen bijster raken.

Proleterige hoofdrol
De Canadese regisseur Philippe Falardeau (Monsieur Lazhar, The Good Lie) pakt amusant uit met de reconstructie van het tijdsbeeld, de rake milieuschets en Schreibers getapte voice-over in het knauwaccent van New Jersey, dat altijd aan The Sopranos en Goodfellas doet denken.

Schreiber overtuigt in de voor hem ongebruikelijk proleterige hoofdrol en Elisabeth Moss en Naomi Watts knauwen enthousiast mee als de belangrijkste vrouwen in Wepners leven.

Maar de film illustreert ook waarom Hollywood waargebeurde verhalen verdicht en verandert: Rocky loopt als een trein, The Bleeder gaat uit als een nachtkaars.

The Bleeder

Regie Philippe Falardeau
Met Liev Schreiber, Elisabeth Moss, Naomi Watts
Te zien in Filmhallen, Studio/K, Arena, City, De Munt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden