Plus

The Beguiled

In zijn in 1966 gepubliceerde romandebuut The Beguiled gaf toneelschrijver Thomas P. Cullinan een prikkelende draai aan de Amerikaanse Burgeroorlog.

De vrouwen in een internaat in het Zuiden vangen een gewonde soldaat op. Beeld -

In het boek belandt een gewonde soldaat van de Noordelijke Union in het afvallige Zuiden in een meisjesinternaat op een oude plantage, waar de bewoonsters hem weer op de been helpen en zijn aanwezigheid tot spanningen en dramatische confrontaties leidt.

Het boek werd verslonden door Clint Eastwood en vijf jaar na verschijning verfilmd door regisseur Don Siegel, die destijds innig met de rijzende ster samenwerkte. Eastwood had met hun eerdere films en de spaghettiwesterns van Sergio Leone een imago als viriele machoheld opgebouwd en zou dat met Siegels volgende film Dirty Harry vervolmaken.

De acteur speelde een tegendraadse rol in The beguiled, maar zijn imago en uiterlijk versterkten het subversieve en perverse karakter van de film, waarin hij alle vrouwen, blank en zwart en van 12 jaar tot in de vijftig, verleidt en manipuleert.

Dat aspect maakt een tweede verfilming vanuit een vrouwelijk perspectief per definitie tot een interessante onderneming, ook in het tijdperk waarin een groot deel van de Amerikaanse filmproductie uit remakes, reboots, sequels en prequels bestaat.

Sofia Coppola aanvaardde de taak om het bestaansrecht van een nieuwe versie te bewijzen en baseerde haar scenario op het boek en Siegels verfilming.

Ze liet de plot goeddeels intact, maar schrapte het enige zwarte personage uit de voorganger.

Dat was tegen het zere been van de scherpslijpers in de Amerikaanse culture wars, die de filmmaakster ervan ­beschuldigden de witkwast te hanteren en de slavernij te verdoezelen.

Heldere visie
Coppola liet zich niet uit de tent lokken. Ze stelde dat slavernij een belangrijk thema is dat niet zijdelings in een subplotje aangestipt kan worden. Haar film is door de ingreep verlost van het politieke conflict dat aan de burgeroorlog ten grondslag lag; wat rest is een heldere visie op de strijd tussen de seksen.

The beguiled kan als 'de bekoorden' en als 'de bekoorde' vertaald worden. Het meervoud past bij Siegels film, waarin de knappe soldaat de meisjes en vrouwen om zijn vingers windt. Het enkelvoud past beter bij Coppola's ­variant, waarin de man nauwelijks de kans krijgt het initiatief te nemen.

Met de Ierse charmeur Colin Farrell in de rol pakt dat grappig uit: de innemende schavuit doet zijn best en komt een eind, maar hij is de zwakke partij in een op alle fronten ongelijke strijd.

Coppola houdt de achtergrond van de oudste vrouwen bewust vaag en deed er verstandig aan de rollen aan Nicole Kidman, Kirsten Dunst en Elle Fanning te geven.

De actrices wekken met hun blikken en lichaamstaal de indruk met tegenstrijdige gevoelens te worstelen en genereren daarmee een onderhuidse spanning, die langzaam wordt opgebouwd tot de bom wel moet barsten.

Er valt veel te gniffelen om de fraai uitgespeelde jaloezie en begeerte, maar zoals het een Southern Gothic-melodrama betaamt, is het onheil nooit ver weg. Cameraman Philippe Le Sourd, bekend van Wong Kar-Wais oogstrelende The grandmaster, buit de zompige locaties in Louisiana daartoe optimaal uit. Het strijklicht door de immense ­bomen oogt sfeervol, maar het moet een klamme bedoening geweest zijn.

Of Coppola's versie beter is dan die van Siegel valt te betwisten. De variant uit 1971 is gewaagder en aangrijpender, omdat Siegel meer oog had voor het lot van de jongste kinderen. Hij benoemde alle onderliggende thema's luid en duidelijk, terwijl Coppola dat in haar werk nooit doet.

Dat is bij The Beguiled echter minder bezwaarlijk dan eerder bij Somewhere en The bling ring. Na die miskleunen markeert deze puike herverfilming een terugkeer van de begenadigde filmmaakster van The virgin suicides, Lost in translation en Marie Antoinette.

The Beguiled

Regie Sofia Coppola
Met Colin Farrell, Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle Fanning
Te zien in Cinecenter, Eye, Filmhallen, Kriterion, The Movies,
City, De Munt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden