Plus

The Beacon: in 2021 onderdeel van de Zuidas-skyline

Klimaatneutraal is het toverwoord van het nieuwe kantoor van Arcadis op de Zuidas. De kunsthal beneden zal toegankelijk zijn voor iedereen.

Beeld ANP

Dat de economische crisis en die in de bouw echt verleden tijd is, bleek uit de presentatie van The Beacon, de nieuwste kantoortoren op de Zuidas, op een achternamiddag in de Symphonytoren.

The Beacon wordt het hoofdkwartier van Arcadis, een internationaal opererend ingenieursbureau. Maar dat niet alleen: in de plint moet een compacte kunsthal komen waar een klein dozijn galeries werken gaat tonen.

Martijn Sanders, onder meer kunstverzamelaar en manager in de kunst, begeleidt dit project. "Ik denk vooral aan kleine sculpturen gezien de omvang van de ruimte en het gebrek aan wanden." De toekomstige bewoners, voor wie in The Beacon de onderste vier tot vijf etages zijn gereserveerd, hebben straks in het atrium zicht op de kunst.

Wethouder Eric van der Burg (VVD) die de presentatie van The Beacon bijwoonde, kwam met nieuws. De Zuidas bloeit zo, dat het gebied moet worden uitgebreid. Het komt onder meer door de nabijheid van Schiphol - zichtbaar vanaf het huidige hoofdkantoor van Arcadis in de Symphonytoren - dat buitenlandse ondernemers de potentie van Amsterdam hebben 'ontdekt'.

Compacter kan een metropool niet zijn. De levensomstandigheden zijn er ideaal.

Er komt een park op de tunnelbuis van de A10 als de snelweg ondergronds is gebracht, er is een bos dichtbij, evenals het medische cluster van de VU, die de samenwerking met de UvA/AMC intensiveert.

Jorge Beroiz
Alle seinen staan op groen - alleen niet oostwaarts. Daar stuit de Zuidas op de Amstel. Richting het westen zijn daarentegen volop kansen, aldus Van der Burg. De Schinkel is de volgende stepping stone, en iets verderop het gebied rondom het voormalige IBM-hoofdkwartier.

Gooit de nabijheid van Schiphol geen roet in het eten, met een maximaal toegestane bouwhoogte? Van der Burg: "Bij Soesterberg is een radar geplaatst die door hoogbouw kan heen kijken. Zo zijn er geen belemmeringen voor het vliegverkeer."

Dat neemt niet weg dat de Zuidas en omgeving niet ongehinderd de hoogte in kunnen gaan. Hoe dichter bij Schiphol, hoe meer restricties gelden voor de bouwhoogte.

Maar eerst komt The Beacon, weliswaar niet zo hoog als de ABN Amrotoren, maar met 92 meter niet te missen.

Diagonaal
De architect ervan is een nieuweling op de Nederlandse markt: Jorge Beroiz van Callisson RTKL, de architectuurpoot van Arcadis, die terzijde zal worden gestaan door Powerhouse Company, een bureau dat zich steeds meer roert in Amsterdam.

Ook de 100 meter hoge Amstel Toren bij het station zal over twee jaar onontkoombaar zijn, en misschien is dat ook het geval met het Rhijnspoorgebouw, op de reep grond naast het voormalige Belastingkantoor aan de Wibautstraat.

The Beacon komt op een diagonaal vanaf het metrostation Zuid naar de VU, een straat die nog op een naam wacht (liefst een componist die langer dan vijf jaar geleden is overleden, we gokken Stockhausen Avenue). Het is een gewelfde, bijna swingende dame met een heer aan haar rokken, een lage plectrumvormige vleugel.

Omdat de grootste kritiek op de Zuidas de levenloosheid van de plint is, willen ontwikkelaar G&S en Arcadis daar antwoord op geven.

De kunstruimte, nu nog 'hal' genoemd, moet een plek zijn waar je achteloos kan binnenwandelen, zonder te betalen. Zo'n ruimte is er al op de begane grond van het AkzoNobelhoofdkwartier, maar die ligt alweer een halve kilometer richting het noor

The Beacon zal met zijn 92 meter straks niet te missen zijn, maar de ABN Amrotoren is hoger (105 meter). Beeld -

Klimaatneutrale toren
Het beoogde ontwerp - de maquette werd op 15 juni met trots ten doop gehouden - belooft een interessante aanvulling op de bestaande bouw van de Zuidas: een restaurant op de terrassen op de vierde etage, uitzicht op een groen dak en zonnepanelen (pv-panelen) op het dak en verwerkt in luifels boven de etages.

The Beacon wil nadrukkelijk een klimaatneutrale toren zijn, waarbij de panelen op een intelligentere en subtielere manier zijn geïntegreerd in het ontwerp dan in andere, net opgeleverde gebouwen.

Maquettes en artist's impressions vertellen niet de hele waarheid, dus het is een kwestie van afwachten. Rondlopend op de Zuidas in zijn huidige staat realiseer je je dat dit Amsterdam 2.0 is, waar een 'gewone stedeling' niet veel te zoeken heeft. De blauwe pakken staan opzichtig uitgestald door de 'local tailor' pal voor een global artwork van Art Zuid.

Je krijgt de indruk dat de nabijheid van Schiphol met de meeste directe continentale vluchten ter wereld (juichte Van der Burg) de voornaamste troef is van de Zuidas. Dan is het misschien al een winstpunt dat Arcadis een baken neerzet - en hopelijk zullen er geen brievenbusfirma's komen die enkel een kamerplant neerzetten. De Heidemij van vroeger is een nieuwe weg ingeslagen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden