Review

The Back-up plan *

Regie: Alan Poul
Met: Jennifer Lopez,
Alex O'Loughlin
Precies vijf minuten zijn grappig in The back-up plan. De eerste vijf, waarin we zien hoe single Zoe (Jennifer Lopez) zich, na zorgvuldig overwegen, laat insemineren door het sperma van donor CRM1014. Ze wil dolgraag een kind, maar ze heeft er genoeg van nog langer te moeten wachten op de ware.

Toch maakt Zoe zich op deze gedenkwaardige dag niet zozeer druk over het aanstaande moederschap, maar over haar onverzorgde tenen. Ze verontschuldigt zich bij de gynaecoloog over het gebrek aan pedicure. ''Ik kijk niet naar je tenen, ik kijk naar je cervix,'' stelt de dokter haar droogjes gerust.

Het is een beginscène die past bij het speelfilmdebuut van een regisseur die met afleveringen van tv-drama's als Big love, Rome en Six feet under heeft mogen proeven van het filmwezen. Maar vanaf het moment dat Zoe in een taxi stapt en zo alsnog Stan (Alex O'Loughlin) ontmoet, de man van haar dromen, stort de film zich vol enthousiasme de afgrond in.

Het script lijkt wel te zijn geschreven door de anti-alleenstaande moedersbond, zo slecht komen de vrouwen in Zoe's Single Moms and Proud!-clubje ervan af. Als je zwanger bent zonder man, lijkt scriptschrijfster Kate Angelo (Becker, Will & Grace, What abour Brian) te willen zeggen, ben je op zijn minst zielig of gewoon volslagen gestoord.

De zwangerschap zelf scoort niet veel beter. Eén keer kotsen, één keer een vreetbui en twee keer persen en het hele feest is weer voorbij. Wat de makers er overigens niet van weerhoudt om, wanneer Zoe ontdekt voor de tweede keer zwanger te zijn, deze ontdekking te vergezellen van een horrormuziekje.

Dat alles zou nog te vergeven zijn, als onze vrouwelijke hoofdrolspeler tenminste enigszins sympathiek was geweest. Helaas, Zoe is één van de meest oninspirerende karakters die ooit de hoofdrol in een romantische komedie heeft mogen vertolken. Voor haar betekent zwangerschap vooral dat ze niet meer in haar designerjurkjes past.

Zelfs de meiden van Sex and the city zouden hun neus ophalen voor zoveel narcistische leeghoofdigheid. ''Wat maakt jou speciaal?'' wil Zoe van Stan weten na één van hun vlakke hofmakerijscènes. Die vraag had ze beter zichzelf kunnen stellen. (BREGTJE SCHUDEL)

www.sonypictures.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden