Testfase Noord/Zuidlijn verloopt moeizaam

De testfase van de Noord/Zuidlijn verloopt moeizaam, omdat er maar net genoeg metrovoertuigen beschikbaar zijn om de testritjes te rijden.

Beeld anp

De nieuwe M5-stellen zijn "bovengemiddeld storingsgevoelig", meldt verantwoordelijk wethouder Pieter Litjens (metro). "Met kunst en vliegwerk is het gelukt om nu genoeg metromateriaal beschikbaar te stellen, maar het zou gewenst zijn om meer voertuigen te hebben."

Litjens benadrukt dat er tot nu toe afdoende getest is en dat de planning van de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn in de zomer van 2018 vooralsnog geen gevaar loopt.

Maar binnenkort moet de projectorganisatie opnieuw om tafel met het GVB om voldoende voertuigen te vrij te maken.

Veel uitval
Het GVB heeft de metro's hard nodig op het hoofdnet, want de bestaande vloot M5-metrostellen hebben veel last van uitval. 'Omdat deze voertuigen nieuw zijn, zal het aantal storingen in de toekomst afnemen doordat beter zicht ontstaat op kritische componenten en passende onderhoudswerkzaamheden,' aldus de wethouder in een rapportage.

Pas in 2021 komen er nieuwe M7-metro's. Zomaar wat stellen bijbestellen is lastig, omdat er in heel Europa veel vraag is naar nieuw materieel en de productiecapaciteit beperkt is.

Litjens herbevestigde woensdagochtend ook dat de planning van megaproject Zuidasdok, waarbij de verkeersstromen bij de Zuidas ondergronds worden gebracht, mogelijk te maken krijgt met vertraging.

Beheersbaar
Het GVB en de gemeente werken samen met leverancier Alstom aan een nieuw veiligheids- en sturingssysteem waarop alle metrolijnen in de stad worden aangesloten.

Maar de oplevering hiervan loopt vertraging op waardoor er vanaf de openstelling van de Noord/Zuidlijn tot 2019 met twee verschillende systemen gewerkt gaat worden.

Litjens benadrukt dat deze complicatie "beheersbaar" is en dat de oplevering van de nieuwe metroverbinding hierdoor geen gevaar loopt.

Voor het project Zuidasdok is dat niet zo zeker. "Het zou zeer wel kunnen dat er een wijziging in de planning van Zuidasdok optreedt. Hierover zijn we in gesprek."

Lees ook: Noord/Zuidlijn leidt opnieuw tot grote problemen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden