Test: Dertigkilometerzone in Amsterdam

Zeker als je slecht ter been bent, is oversteken van de Spaarndammerstraat - een dertigkilometerzone! - een hachelijke ondernemeng. Foto Jean-Pierre Jans Beeld
Zeker als je slecht ter been bent, is oversteken van de Spaarndammerstraat - een dertigkilometerzone! - een hachelijke ondernemeng. Foto Jean-Pierre Jans

AMSTERDAM - Verkeerswethouder Hans Gerson overweegt dertigkilometerzones in te stellen om het verkeer in de stad veiliger te maken. De praktijk leert echter dat zo'n zone vaak zinloos is als er niet wordt gecontroleerd.

Hartstikke leuk natuurlijk, zo'n dertigkilometerzone, maar wat heb je eraan als niemand zich er aan houdt?
Een kleine steekproef in een bekende dertigkilometerzone - de Spaarndammerstraat in Westerpark - leert dat ongeveer de helft van de automobilisten de maximumsnelheid aan zijn laars lapt.

Met de Paroolscooter reden we een uurtje achter auto's, bussen, taxi's en andere bromfietsen aan door de straat, en constateerden dat er voortdurend veel te hard wordt gereden.

Taxi's spannen de kroon en jakkeren met soms dik zestig kilometer per uur door de winkelstraat. Maar ook de chauffeurs van bus 22 houden van gas geven. Tussen de twee haltes in de straat - die amper driehonderd meter uit elkaar liggen - klokken ze makkelijk 45 kilometer per uur. Voor bewoners en ondernemers is dat oud nieuws.

''Een dertigkilometerzone?'' Eigenaar Bert Verlaan van een drogisterij in de Spaarndammerstraat lacht schamper. ''Meneer, de automobilisten denken dat die 3 een 8 is. Ze rijden hier in de straat eerder tachtig dan dertig kilometer per uur.''

Op het moment dat hij verder wil gaan met zijn tirade, wordt hij overstemd door het geronk van een langsrijdende auto. Verlaan: ''Kijk zelf. Ik heb hier geen snelheidsmeter staan, maar die auto rijdt veel harder dan 30. En de GVB-bussen zijn nog erger. Als die met 45 kilometer door de straat denderen, staat alles te schudden.''

Toen de Spaarndammerstraat eind 2004 voor 3 miljoen euro werd opgeknapt, werd om de straat autoluw te maken meteen ook een dertigkilometerzone ingesteld, zodat het er aangenamer toeven zou worden voor het winkelend publiek. Ook werd de tunnel onder het spoor in noordelijke richting afgesloten, zijn er drempels aangelegd en op twee plekken stoplichten geplaatst.

Die maatregelen lijken echter weinig uit te halen. De stoplichten voorkomen weliswaar dat automobilisten in één ruk de hele straat door scheuren, maar een groot aantal lijkt er wel sport in te zien tussen de verkeerslichten een zo hoog mogelijke snelheid te bereiken. Een pizzakoerier negeert het rode licht gemakshalve - en rijdt daardoor bijna een oud vrouwtje van de sokken.

Van de verkeersdrempel die halverwege de straat is neergelegd, ondervinden automobilisten die willen doorrijden ook geen hinder. De verhoging steekt net tien centimeter boven het wegdek uit en verdient de naam 'drempel' nauwelijks. Slechts een enkele automobilist neemt de moeite - zachtjes - zijn rempedaal in te trappen.

Buurtbewoners hebben de smoor in over het langsrazende verkeer. ''We krijgen veel klachten van bewoners die zich daaraan ergeren,'' zegt medewerkster Anita Adema van het wijkservicepunt op nummer 722.

''Het is bezopen,'' voegt haar collega daaraan toe. ''Ik rijd hier altijd 30. Dat vind ik hard genoeg, maar anderen kennelijk niet; ik wordt regelmatig ingehaald door een idioot die vol gas door de straat scheurt.''

Volgens Adema is het voor veel automobilisten volstrekt onduidelijk dat ze in de Spaarndammerstraat niet harder dan 30 mogen. ''De bordjes die het begin van de dertig-kilometerzone markeren, zijn nauwelijks zichtbaar, en het wordt verder nergens aangegeven.''

Een oudere heer die vlak naast één van de bushaltes woont, vertelt dat er al twee keer een ernstig ongeluk is gebeurd in de straat. Beide keren zouden de betrokken automobilisten veel te hard hebben gereden.

''Als je wil oversteken, moet je verdraaid goed uitkijken. Vooral als het rustig is op de weg - 's avonds en in het weekend - lijkt het hier wel een racebaan.''

Toch overweegt Gerson ook op andere plekken in de stad dertigkilometerzones in te stellen. Vooral op de binnenring Marnixstraat-Weteringschans-Sarphatistraat zou dat een alternatief kunnen zijn voor de verkeerslichten waar veel buurtbewoners, met name op het Marnixplein, al jaren om vragen.

Verlaan ziet er niets in. ''Het is leuk bedacht, maar als de uitvoering net zo knudde wordt als hier, kunnen ze het beter niet doen. Je kunt dat wel bedenken, maar dan moet je ook handhaven. Ik heb hier in zes jaar tijd één keer een mannetje met een radarpistool gezien.'' (JASPER KARMAN)

Foto Jean-Pierre Jans

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden