Terreur touringcars dreigt in binnenstad

Met de plannen moeten Damrak, Rokin en Vijzelstraat in 2013 zijn omgetoverd in een luxe wandelpromenade, waarover Amsterdammers en toeristen comfortabel de stad in worden geleid. Archieffoto ANP

Honderden touringcars zullen in de binnenstad levensgevaarlijke situaties, extra milieuvervuiling en een verkeerschaos veroorzaken.

Dat is het gevolg van de plannen voor de Rode Loper, waarschuwen Amsterdamse organisaties.

Volgens de nieuwe plannen moeten de touringcars straks rondjes rijden over de nieuwe Stadshartlus om bijvoorbeeld bij het Barbizon Hotel hun passagiers te kunnen afleveren.

Veel Amsterdamse organisaties maken zich zorgen over de gevolgen van de plannen, zo blijkt uit de vele kritische reacties tijdens de inspraakronde.
De nieuwe lus ontstaat doordat de gemeente het stuk van de Prins Hendrikkade voor het Victoria Hotel wil afsluiten voor al het gemotoriseerde verkeer.

Voetgangers kunnen dan veilig over de ononderbroken Rode Loper van het Centraal Station de stad in lopen, maar auto's en toeristenbussen uit westelijke richting moeten daardoor omrijden via de Spuistraat, Spui, Het Singel, Muntplein, Rokin en Damrak.

Volgens tellingen van de gemeente rijden op een gemiddelde dag driehonderd touringcars door de stad. Jaarlijks komen 900.000 bezoekers met bussen naar Amsterdam, en samen geven die 300 miljoen euro uit. Voor de driehonderd touringcars zijn nu nog tachtig haltes in het centrum, maar in de nieuwe plannen is ruimte voor hooguit veertig.

Met de plannen moeten Damrak, Rokin en Vijzelstraat in 2013 zijn omgetoverd in een luxe wandelpromenade, waarover Amsterdammers en toeristen comfortabel de stad in worden geleid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden