Review

Terminator salvation **

null Beeld

Regie: McG
Met: Sam Worthington, Christian Bale, Anton Yelchin, Moon Bloodgood

Op de titelrol van Terminator salvation staan de namen van twaalf producenten vermeld. Sommigen van hen omschrijven de drie voorgaande Terminator-films als de eerste trilogie, waarmee ze de intentie uitspreken een nieuwe triptiek te willen maken. Dat voornemen en de turbulente productiegeschiedenis laten in de film veel sporen na, die de amusementswaarde niet ten goede komen.

Terminator salvation speelt zich af na het apocalyptische einde van Terminator 3: rise of the machines en voor de grimmige toekomst die in de eerste twee films van bedenker James Cameron vluchtig werd geschetst. Anno 2018 is de aarde een postnucleaire wildernis, waarin de overlevenden zich staande moeten houden tegen de op hol geslagen defensiecomputers van Skynet, dat robots ontwikkelt om de laatste mensen op te sporen. Uit de voorgangers weten we dat Skynet er in zal slagen robots naar het verleden te sturen, om verzetsleider John Connor nog voor diens conceptie uit te schakelen, maar in Terminator salvation is het tijdreizen nog niet uitgevonden.

Met die keuze leggen de scenarioschrijvers, ook verantwoordelijk voor het derde deel, zichzelf veel beperkingen op. Waar het recente Star Trek uitwijst dat een tijdreisthema een oude formule een nieuwe richting en vitaliteit kan geven, daar herinnert de opzet voor de beoogde tweede Terminator-trilogie vooral aan die van de tweede Star Wars-triptiek: de afloop staat vast en echte verrassingen zijn uitgesloten.

Om dat laatste te ondervangen introduceren de makers een nieuwe held, die in het grote geheel slechts een bijrol vervult en in de vertolking van nieuweling Sam Worthington weinig tot de verbeelding spreekt.

De mannetjesputter wordt geïntroduceerd in een merkwaardig onbeholpen openingsscène, waarin hij als ter dood veroordeelde moordenaar zijn lichaam aan de wetenschap doneert. Jaren later, na de apocalyps, ontwaakt hij echter, waarop hij in kringen van het verzet op zoek gaat naar een verklaring voor zijn herrijzenis. Wie de materie kent en het bedrijfslogo op het donorcodicil ziet, moet vervolgens twee uur wachten voor het kwartje eindelijk valt, en kan zich intussen afvragen waarom de film niet helemaal om verzetsheld John Connor draait.

De man die drie daverende films lang de inzet van alle handelingen was, kreeg in het oorspronkelijke scenario van Terminator salvation een bijrol toebedeeld, maar met de komst van steracteur Christian Bale besloot men Connor wat meer naar de voorgrond te halen.

Zo hinkt de film voortdurend op twee halfbakken ideetjes: we zien een vervanger van de oorspronkelijke Terminator Arnold Schwarzenegger naar de bekende weg vragen, en we zien een verzetsstrijder die een verlosser moet worden, maar daar nog even niet aan toe is. En dat alles gesitueerd in een asgrauwe woestenij, waar mannen en vrouwen met grimmige koppen elkaar alles toesnauwen dat het strikt functionele nooit ontstijgt.

Met zijn twee Terminator-films liet Cameron zich gelden als een visionaire filmmaker, die waarschuwde voor een blind vertrouwen in nieuwe technische verworvenheden, maar de amusementswaarde geen moment uit het oog verloor. Navolger McG zette twee hoogst vermakelijke en actierijke films naar de oude tv-serie Charlie's angels op zijn naam, maar blijkt na dat lichtvoetige tweeluik ongeschikt voor Camerons zware geschut.

Terminator salvation bevat een handvol goede actiescènes, met dank aan de special effects die Cameron nog niet ter beschikking stonden, maar de spanning en urgentie van diens films worden node gemist, net als Schwarzenegger, die in de film kort als een special effect opduikt, en daarmee prompt doet terugverlangen naar het echte werk. Het moet nog blijken of een tweede trilogie na deze deceptie nog haalbaar is, maar het rommelige Terminator salvation smaakt niet naar meer. (BART VAN DER PUT)

Website Terminator salvation

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden