Terminal voor touringcars verhuist van Sloterdijk naar Duivendrecht
Amsterdam verplaatst de internationale buslijndiensten definitief van Sloterdijk naar Ouder-Amstel. Naast station Duivendrecht wordt een grote terminal aangelegd speciaal voor touringcars.
De verwachting is dat de nieuwe busterminal tot 1,2 miljoen reizigers per jaar te verstouwen zal krijgen. In totaal zal ongeveer 70.000 keer per jaar een bus bij het station aan- of afrijden.
Het nieuwe busstation krijgt meer ruimte dan in eerdere plannen was voorzien. Reden hiervoor is dat bussen straks op deze locatie voor de veiligheid niet meer achteruit mogen rijden. Met de gemeente Ouder-Amstel is afgesproken dat er bijna 10.000 vierkante meter grond bouwrijp gemaakt zal worden, waarbij 15 van de 42 bomen ter plekke worden verplaatst of gekapt.
Het is nog niet bekend wanneer de terminal, waar ook een horecagelegenheid en een terras komen, in gebruik wordt genomen. Het hele project gaat naar schatting zo’n elf miljoen euro kosten.
Een deel van de almaar groeiende stroom toeristen komt naar Amsterdam per touringcar. Nu al komen de internationale lijndiensten niet in de binnenstad. Het gros komt aan bij station Sloterdijk, maar omdat de gemeente andere plannen heeft met deze locatie, is verplaatsing noodzakelijk. Bovendien zijn station Sloterdijk en zijn directe omgeving niet toegerust op de verwerking van een grote stroom internationale reizigers.
De nieuwe terminal moet een structurele oplossing bieden om de stad bereikbaar en leefbaar te houden, stelt het college. Eerder al werd besloten alle internationale treinen te verplaatsen van het Centraal Station naar station Zuid.
Geen haltes meer
Ook zon- en sneeuwdiensten vanuit Nederland naar vakantiebestemmingen krijgen een plaats in de nieuwe terminal, naast de internationale lijndiensten zoals Flixbus en BlaBlabus.
De gemeente werkt ook al enkele jaren aan plannen om touringcars te weren uit het gebied binnen de Centrumring (de S100). Hier worden in 2022 in principe alle touringcarhaltes opgeheven, met uitzondering van de haltes langs de as Wibautstraat/Weesperstraat en die op de zuidelijke IJoever.
De busterminal zal om te beginnen vijftien jaar in Duivendrecht blijven, maar het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam stelt dat ‘er kansen zijn voor langdurige inpassing en exploitatie’ bij station Duivendrecht.