Terminal Afrikahaven maakt Velsen boos

In mei maakte Vopak bekend een nieuwe terminal voor de opslag van benzine en olieproducten neer te zetten aan de Afrikahaven. Foto ANP Beeld
In mei maakte Vopak bekend een nieuwe terminal voor de opslag van benzine en olieproducten neer te zetten aan de Afrikahaven. Foto ANP

AMSTERDAM - Het wil maar niet boteren tussen Amsterdam en zijn buurgemeenten langs het Noordzeekanaal. De gemeente Velsen is boos dat Amsterdam haar niet heeft geraadpleegd over de komst van een nieuwe benzineterminal van Vopak in de haven.

Velsen vindt officieel 'de dadendrang van Amsterdam niet netjes.'
De nieuwe terminal aan de Afrikahaven levert immers meer tankers op die 'over grondgebied van Velsen' tussen Noordzee en Amsterdam varen, meldt het Velser college na raadsvragen van GroenLinks. De gemeente Velsen ligt aan weerszijden van het Noordzeekanaal.

In mei maakte Vopak bekend een nieuwe terminal voor de opslag van benzine en olieproducten neer te zetten aan de Afrikahaven. De terminal, waar 1,1 miljoen ton olieproducten onderdak kunnen vinden, gaat in 2011 open. Met de terminal wordt Amsterdam de grootste benzinehaven ter wereld. Plannen voor de bouw waren sinds 2005 bekend.

Amsterdam is dan ook verbaasd over de late kritiek van Velsen. De komst van de terminal is eerder gemeld in het overleg van Noordzeekanaalgemeenten, waar ook Velsen deel van uitmaakt.

De terminal past in het geldende bestemmingsplan en de provincie Noord-Holland heeft na vier jaar onderzoek de vereiste milieuvergunning verleend. Daarbij is onderzoek gedaan naar de veiligheidsrisico's in IJmuiden en Velsen-Noord door het scheepvaartverkeer voor de terminal. Daaruit bleek dat aan land de risico's niet toenemen.

Velsen is niet de enige buurgemeenten die moeite heeft met Amsterdam. De gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude probeerde de vergunning voor de terminal tegen te houden, vanwege de veiligheid en omdat zij stank en geluidsoverlast in recreatiegebied Spaarnwoude vreest. Het bezwaar werd door de provincie afgewezen.

In tegenstelling tot directe buur Haarlemmerliede is Velsen juridisch gezien geen partij bij de komst van de terminal. Velsen heeft daar nooit bezwaar tegen ingediend.

Vopak is zeker niet de eerste benzineterminal die scheepvaartverkeer door Velsen oplevert. In de eerste helft van dit jaar werd achttien miljoen ton olieproducten in Amsterdam overgeslagen, waarvan het merendeel langs IJmuiden werd aan- en afgevoerd.

Het is niet de eerste keer dat Velsen,zich kribbig toont over het optreden van de hoofdstad. Velsen reageerde vorig jaar bozig op berichten over de toekomstige uitbreiding van de Amsterdamse haven. Die is volgens Velsen vooral nodig omdat Amsterdam op haventerreinen het dichtst bij de hoofdstad - zoals de Houthavens - woningbouw pleegt en de bedrijven die daardoor in de knel komen een nieuwe plek wil bieden, ten koste van buurgemeenten.

Inmiddels wordt geruzied over het 'lichteren' van schepen in IJmuiden. Sommige zeeschepen steken te diep voor het Noordzeekanaal. Door een deel van de lading voor de sluis over te laden in binnenvaartschepen, kunnen zeeschepen de Amsterdamse haven toch bereiken.

Amsterdam wil dat veel meer schepen 'gelichterd' worden, Velsen is daartegen, vanwege overlast. (HERMAN STIL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden