Plus

Tentoonstelling Rhytm & Roots wordt nog een fijne kakofonie

In het Tropenmuseum opent vandaag de tentoonstelling Rhythm & Roots. Hoe muziek uit Afrika wereldwijd leidde tot een veelheid aan genres.

De instrumenten mag je niet aanraken, maar kun je wel bespelen. Beeld Roy del Vecchio
De instrumenten mag je niet aanraken, maar kun je wel bespelen.Beeld Roy del Vecchio

Ook gek op de muziekafdeling van het Tropenmuseum? Instrumenten van over de hele wereld staan er opgesteld in vitrines. Dat is al interessant om naar te kijken, maar je kunt ook horen hoe de instrumenten klinken. Zet een koptelefoon op en klik op een beeldscherm op een foto van een trommel of snaarinstrument en meteen begint het te ratelen dan wel janken.

Rammen maar
Wie dat leuk vindt, kan zijn hart ophalen bij Rhythm & Roots. Hart van de tijdelijke tentoonstelling, die eerder te zien was in het Afrika Museum in Berg en Dal, is een bonte verzameling slaginstrumenten. Hier zitten ze niet achter glas, maar staan ze op en hangen ze boven een podium. Aanraken mag nog steeds niet, maar je kunt er wel op spelen.

Voor elk instrument is een corresponderende elektronische pad waarop je al trommelend het geluid oproept. Rammen dus maar. Dat is leuk in je eentje, maar nog veel leuker met meer mensen tegelijk, zodat je samen muziek kunt maken. Kan nog een flinke kakofonie worden als de tentoonstelling wordt bezocht door schoolklassen.

Maar de tijd dat het in een museum ijselijk stil moest zijn, is allang voorbij. Bij Rhythm & Roots komt de muziek letterlijk van alle kanten op je af. Te horen zijn jazz, soul, rumba, rock-'n-roll, salsa, funk, ska, mambo en reggae. Wat al die stijl gemeen hebben, is dat hun oorsprong terug te voeren is tot Afrika.

Vragen
De muziek die slaven (het Tropenmuseum spreekt politiek correct van 'tot slaaf gemaakten') meebrachten naar de Amerika's, heeft geleid tot een onvoorstelbare hoeveelheid nieuwe genres. Hoe vat je die ontwikkeling in een tentoonstelling? Bijna vanzelfsprekend begint Rhythm & Roots met een collectie historische slagwerkinstrumenten uit Afrika. Daarna volgen panelen, waarop per genre uitleg wordt gegeven en platenhoezen en foto's zijn te zien. Ook kun je van de getoonde platen fragmenten beluisteren.

Soms roepen die panelen vragen op. Waarom hangt bij het paneel over bebop de hoes van Herbie Hancocks album Head Hunters, toch een schoolvoorbeeld van een jazzrockplaat? En wat doet bij het paneel over rock-'n-roll tussen foto's van jarenvijftigsterren een portret van de hedendaagse soulzanger Curtis Harding?

In vitrines zien we behalve een motorjack van Elvis ook gitaren van Chuck Berry en Jimi Hendrix. Altijd fascinerend om met je neus boven op een instrument te staan dat nog door een beroemdheid is bespeeld. Maar de getoonde gitaar van Hendrix zal hij niet heel veel in handen hebben gehad. Uitgerekend van de grootmeester van de elektrische gitaar wordt een akoestisch model getoond.

Rhythm & Roots, Tropenmuseum, Amsterdam, tot en met 23 oktober.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden