Telegraaf Media Groep heeft 90 miljoen over voor NRC Media

Telegraaf Media Groep (TMG) lijkt de belangrijkste gegadigde om het krantenbedrijf NRC Media over te nemen. Daarover bericht het Financieele Dagblad. Volgens ingewijden heeft TMG een bod van 90 miljoen euro uitgebracht.

elegraaf Media Groep (TMG). Beeld ANP

Dat is afgewezen door Egeria, de investeringsmaatschappij die sinds 2010 NRC Media in handen heeft. TMG overweegt nu een hoger bod om de uitgever van NRC Handelsblad en Nrc.next toch te kunnen overnemen. Een verkoop van puzzelbedrijf Keesing moet de overname financieren.

Egeria zette NRC Media in maart officieel in de etalage. De investeerder kocht ruim 4 jaar geleden de onderneming voor circa 70 miljoen euro, samen met mediaondernemer Derk Sauer. Sindsdien is het rendement bij de uitgever opgekrikt: het bedrijf is nu goed voor brutobedrijfsresultaat van 15 tot 20 miljoen, aldus een bron.

Resultaten
TMG zag de inkomsten uit advertenties in de eerste helft van dit jaar harder dan verwacht krimpen, meldde het bedrijf vandaag.

De omzet van TMG daalde het afgelopen halfjaar met 5 procent tot 253,5 miljoen euro. Advertenties brachten daarbij 12 procent minder op dan een jaar eerder, terwijl ook de inkomsten uit de krantenverkoop verder afnamen. Met een flinke reorganisatie wist het mediabedrijf de kosten met 5 procent te verlagen. Dit kon echter niet voorkomen dat het bedrijfsresultaat (ebitda) met ruim een vijfde inzakte tot 21 miljoen euro.

Het bedrijf boekte in de eerste 6 maanden van 2014 een nettoverlies van circa 300.000 euro. Een jaar eerder werd nog een winst van ruim 14 miljoen euro gerealiseerd. Het verlies kwam onder meer door de verkoop van Zoomin.TV en Ticketsplus, waarop een negatief resultaat van 4,6 miljoen euro werd geboekt.

Omzet blijft onder druk
TMG verwacht dat de omzet ook in de tweede helft van het jaar onder druk blijft staan en blijft daarom op zoek naar manieren om de kosten verder te drukken. De reorganisatie en investeringen om de merken van het bedrijf te versterken moeten volgend jaar zichtbaar worden in de resultaten.

Bestuursvoorzitter Geert-Jan van der Snoek gaf in een toelichting aan dat TMG 'nog scherper' gaat kijken naar de manier waarop zijn klanten tegenwoordig zoeken naar nieuws en informatie. Met verkoop- en promotieacties zal worden geprobeerd de oplage van de betaalde kranten op te krikken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden