Telefoonterreur blijft grote ergernis

DEN HAAG - Ongevraagde verkooppraatjes via de telefoon zijn nog steeds een grote ergernis voor veel Nederlanders. Dat blijkt uit het halfjaarbericht van ConsuWijzer, het informatieloket voor consumenten van de toezichthouders Consumentenautoriteit, Opta (Telecom) en kartelwaakhond NMa.

ConsuWijzer werd in de eerste helft van dit jaar ruim één miljoen keer geraadpleegd en dat leidde tot het downloaden van ongeveer 230.000 voorbeeldbrieven, die onder andere gebruikt kunnen worden voor een klacht bij een bedrijf. Telemarketing staat bovenaan het lijstje van de meest bezochte sites van Consuwijzer.

Opta heeft in de eerste helft van dit jaar 29 bedrijven aangesproken na klachten via ConsuWijzer en vier officiële waarschuwingen uitgedeeld. De Consumentenautoriteit doet onderzoek naar één bedrijf. Opta gaat over het Bel-me-niet Register, waar mensen kunnen melden dat ze niet gediend zijn van verkooptelefoontjes, en de Consumentenautoriteit treedt op tegen misleiding en agressieve verkoopmethoden.

DeurWijzer

Omdat de komst van het Bel-me-niet Register kan leiden tot een toename van verkopen via een voet tussen de deur heeft Consuwijzer een campagne gevoerd onder de naam DeurWijzer.

Na telemarketing toonden bezoekers van ConsuWijzer de meeste belangstelling voor informatie over garantie, energiebedrijven, sms-diensten en vliegreizen. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden