Plus

Tekort aan technici: 'Op werk met je handen wordt nog neergekeken'

Nog even en het tekort aan technici en ICT'ers schaadt de groei van Nederland. Volgens Marieke Dekker van Ziggo loopt het onderwijs hopeloos achter. 'Er staan vooral vrouwen voor de klas.'

Ziggo laat scholieren kennismaken met werken in de techniek. Het kabelbedrijf heeft momenteel zestig technische vacatures Beeld Marieke Odekerken
Ziggo laat scholieren kennismaken met werken in de techniek. Het kabelbedrijf heeft momenteel zestig technische vacaturesBeeld Marieke Odekerken

Een groepje vmbo-leerlingen splitst een coaxkabel die vervolgens aangesloten moet worden op een indrukwekkend ogende systeemkast. Ze hebben net geruild met medeleerlingen, die in een zaaltje verderop in het hoofdkantoor van Ziggo een fictief wifiprobleem moeten oplossen.

Dat doet Ziggo vaker, scholieren uitnodigen om ze in aanraking te brengen met techniek. En niet alleen vmbo'ers. "Vanochtend hadden we hier een groep basisschoolleerlingen."

Het zijn vooral zulke ad-hocinitiatieven waarmee bedrijven als Ziggo, de grootste kabelmaatschappij van ons land, de belangstelling van scholieren en het onderwijs in ICT en techniek levend willen houden. Op enkele welwillende scholen na, zoals het Amsterdamse Metis Lyceum, wil het maar niet vlotten met techniek- en IT-onderwijs in Nederland.

Binnen de lijstjes
Zestig vacatures heeft Ziggo momenteel openstaan op techniekgebied, van monteurs en helpdeskmedewerkers tot netwerkontwerpers, en het wordt steeds moeilijker ze te vullen. "We vragen vooral om mensen met een technische achtergrond," zegt Ziggobestuurslid Marieke Dekker, "gecombineerd met sociale vaardig­heden. Maar de opleidingen leveren ze niet af."

Het onderwijs raakt volgens haar maar niet doordrongen van de noodzaak kinderen en jongeren opmerkzaam te maken op techniek en IT. "Bij de techniekrichtingen van roc's lukt dat nog wel. Maar er komen te weinig scholieren naar zulke opleidingen. "Het algemeen onderwijs blijft zich afkeren van techniek en IT."

Dat begint volgens Dekker in het basisonderwijs. "Er staan in het basisonderwijs vooral vrouwen voor de klas. Die hebben toch minder affiniteit met techniek en computerles. Kinderen leren vooral dat ze binnen de lijntjes moeten kleuren. Als er al iets gebeurt met techniek, dan is het een projectje. Terwijl groepen 7 en 8 cruciale momenten zijn om kinderen in aanraking te brengen met mogelijke vervolgopleidingen."

Ondergeschoven kindje
"Als er meer diversiteit in het basisonderwijs zou zijn, dan is er ook meer aandacht voor techniek, voor experimenteren, dingen maken, dingen doen. Dat schiet er nu bij in. Als kinderen op de basisschool niet in aanraking komen met techniek en IT en vervolgens vooral worden doorgeleid naar het algemeen voortgezet onderwijs, dan komen ze er nooit mee in aanraking."

Want ook op de vmbo-t's, havo's en vwo's is IT- en techniekonderwijs volgens Dekker een ondergeschoven kindje. "Er is niet voldoende flexibiliteit op scholen. Techniek en IT moet je ondervinden, maar het voortgezet onderwijs is gericht op theorie. Op 'doen' wordt neergekeken, kijk naar de handenarbeidles. Dat beïnvloedt kinderen in hun keuzes."

Ze pleit voor codelessen in het voortgezet onderwijs. "Programmeren is ook een taal, een taal waarmee we bovendien elke dag in aanraking komen. We hebben wel besloten dat we kinderen Frans of Duits gaan bijbrengen. Dan kunnen we ook besluiten ze te leren programmeren."

Tekort loopt op
"Als je kinderen vier, vijf, zes jaar niets laat doen met techniek of code, wat hebben ze daarna dan nog te zoeken op een technische vervolgopleiding? We dreigen daardoor generatie na generatie kwijt te raken. Terwijl onze samenleving steeds verder digitaliseert. Er is nu al een tekort aan 30.000 technici en IT'ers in Nederland en dat zal zo alleen verder oplopen."

"Het is echt niet zo dat Ziggo over vijf of tien jaar niet meer bestaat omdat er niet voldoende opgeleid personeel is. Maar als er niets verandert, moeten we over tien jaar talent uit het buitenland halen en zit hier een hele groep mensen zonder uitzicht op de arbeidsmarkt omdat ze niet de juiste opleiding hebben."

"Wij zijn bereid ons aandeel te leveren. Door onze medewerkers naar scholen te sturen om docenten te helpen; door mee te werken aan programma's waarmee basisscholieren in aanraking komen met techniek en programmeren. Door middelbare scholieren snuffelstages te laten lopen, en leerlingen van mbo-opleidingen volwaardige stageplekken te bieden."

Bedrijven, waaronder Ziggo, moeten ook de hand in eigen boezem steken, vindt Dekker. "We moeten ook als branche het uitzicht op een carrière in IT en techniek verbeteren. Door duidelijk te maken dat als je hier komt werken, je ook in staat wordt gesteld door te groeien en in staat wordt gesteld te blijven leren, zodat je vaardigheden actueel blijven en je carrière kunt blijven maken. Zolang je daar zelf energie in steekt, moeten bedrijven zoals wij dat honoreren."

Ziggobestuurslid Marieke Dekker: 'We moeten als branche het uitzicht op een carrière in IT verbeteren' Beeld Ziggo
Ziggobestuurslid Marieke Dekker: 'We moeten als branche het uitzicht op een carrière in IT verbeteren'Beeld Ziggo

'Dit moet in het regeerakkoord'

In oktober haalde Nederland nog het wereldrecord klassikaal programmeren door tegelijkertijd 10.000 basisscholieren codeopdrachten te laten uitvoeren.

In februari zat de Ziggo Dome tijdens een 'Megadojo' vol programmerende brugklassers. En binnenkort krijgen in Amsterdam bovenbouwleerlingen van 200 basisscholen codelessen.

Het lijkt wel goed te zitten met de aandacht voor IT op school, maar al die initiatieven zijn er gekomen doordat techniekbedrijven ze steunen. Zo worden de Amsterdamse codelessen gesponsord door ABN Amro en steunen onder meer Ziggo, Microsoft, Shell en Salesforce vrijwilligers­organisaties als CoderDojo en CodeUur, die code­lessen geven.

"Dat tienduizend kinderen tegelijkertijd enthousiast bezig zijn met programmeren, is belangrijk voor hen," zegt Marieke Dekker van Ziggo, "maar het is vooral een signaal aan onderwijs en politiek. Er wordt nu vooral veel gepraat en nagedacht.

We hebben nu het Techniekpact, met afspraken tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheid om de aansluiting van het onderwijs op technieksector te verbeteren. Dat is een goede stap. Maar ik zou graag zien dat techniek­onderwijs in het regeerakkoord wordt opgenomen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden