Te zware eisen voor windmolens in zee

DEN HAAG - De bouw van windmolenparken in zee dreigt forse vertraging op te lopen. Investeerders staan in de rij om op de Noordzee schone stroom te produceren, maar zij worden geconfronteerd met 'extreem zware eisen', die bovendien voortdurend veranderen.Dat zeggen bedrijven die zijn gespecialiseerd in windenergie. Volgens hen werpt met name het ministerie van Verkeer en Waterstaat de ene na de andere horde op. De eisen zijn inmiddels zo streng dat het gemakkelijker is toestemming te krijgen voor de bouw van een olieplatform.

Volgens de Nederlandse Wind Energie Associatie (NWEA) loopt de doelstelling voor windenergie op zee gevaar. De vereniging zegt dat er al voor 'miljoenen aan onderzoekskosten' in het water zijn gegooid. Het kabinet wil dat voor 2012 de bouw is geregeld van nieuwe parken die samen 450 megawatt opwekken.

Voor 2020 moet zesduizend megawatt windenergie op zee worden opgewekt, de helft van alle duurzame energie in Nederland. Op dit moment zijn er slechts twee parken, één vlak voor de kust van Egmond en één verder in zee, bij IJmuiden.

De branchevereniging vermoedt dat onbekendheid met windmolens op zee de oorzaak is van de zware eisen. ''Maar het is nu vijf voor twaalf,'' zegt Ton Hirdes, directeur van de NWEA. ''Het moet nú gebeuren met windenergie op zee, maar er heerst koudwatervrees bij de overheid.''

Eind vorig jaar zette Verkeer en Waterstaat nog een streep door drie parken die WEOM wilde bouwen, een dochterbedrijf van stroomgigant Nuon.

Aan alle eisen van de verplichte Milieu Effect Rapportage (MER) was al voldaan. Maar een negatief oordeel van de nieuwe Nautische Adviesgroep, die vindt dat de parken te dicht op scheepvaartroutes liggen, zorgde alsnog voor een domper.

De adviesgroep is speciaal in het leven geroepen om bouwaanvragen voor windturbines in zee te beoordelen. Er loopt een nieuwe procedure, maar volgens Nuon heeft het project al zeker een jaar vertraging opgelopen.

De NWEA vindt de afwijzing onbegrijpelijk, mede omdat olieplatforms soms midden in scheepvaartroutes staan. Ook heeft de vereniging kritiek op de zeer zware milieueisen. Zo moeten bedrijven aangeven welke vogelsoorten worden gedood door de wieken van de windmolens, wat zeer ongebruikelijk is.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat beweert dat de normale procedure wordt gevolgd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden