Te vroeg gejuicht

FRENK DER NEDERLANDEN

Restaurant Kaap Kot wordt zes weken Kaap Löv. De Zweedse keuken lonkt.

'Heudebiskideu. Burdeheudebiskideu. Wee-deu behurdiwurkbeu. Bork-bork-bork! ''

Wie wel eens De Muppet Show heeft gezien - en wie heeft dat niet - herkent hier onmiddellijk de wijze woorden van de Zweedse kok, de enige chef ter wereld die feilloos een kip in de basket weet te gooien en een eland verwerkte in zijn recept voor chocolademousse. ''Yom-yom-yooom, ze chocolad! ''

Geen wonder dat ik aan hem moest denken toen ik een uitnodiging ontving voor een ontmoeting met Stefan Karlsson, een culinaire geweldenaar uit Gotenburg. De sterrenkok was een paar dagen in de stad om zijn collega's van restaurant Kaap Kot, dat vanaf 25 september gedurende zes weken Kaap Löv zal heten, in te wijden in de geheimen van de Zweedse keuken.

Onder een dreigende wolkenhemel fietste ik naar de Korte Ouderkerkerdijk aan de Amstel, waar Kaap Kot, tot oktober 2006 de trots van het Zeeburgereiland, aan een tweede leven is begonnen. Ik parkeerde mijn karretje bij de loods van roeivereniging RIC, recht tegenover de moderne huisvesting van Wereld Waternet. Likkebaardend verheugde ik me al op de Zweedse hapjes die Karlsson ons zou voorschotelen. Mijn koninkrijk voor een gehaktballetje! Het begon zachtjes te regenen.

Ik ging gauw naar binnen, maar Karlsson was nergens te bekennen. Het terras aan het water was verlaten en aan de tafeltjes zaten alleen medewerkers van de kantoren uit de omgeving. Geen champagne, geen oesters, geen gravad lax. ''U heeft gereserveerd? '' vroeg een serveerster met opgetrokken wenkbrauwen. Van Karlsson had ze nog nooit gehoord, maar gelukkig was daar Simon Keijzer van het organiserende evenementenbureau. ''Meneer Karlsson komt zo. ''

Kaap Löv, vertelde hij, moet een Zweedse enclave worden, want het hoge noorden is populairder dan ooit. Steeds meer Hollanders kopen vakantiehuisjes op en Zweeds design, Zweeds eten en de Zweedse cultuur zijn, zei Keijzer enthousiast, enorm in opkomst. En dan hadden we natuurlijk de Volvo nog. De Volvo? Het kwartje begon te vallen. Kaap Löv was niets anders dan een reclamestunt ter gelegenheid van de lancering van de Volvo XC60.

Keijzer orakelde verder over 'het Zweedse gevoel'. En daarmee bedoelde hij niet leeg, saai en koud, maar ' de luxe van puur' en ' de schoonheid van eenvoud'. ''Uit Zweden komen mooie dingen. ''

Ik geloofde het graag, maar vandaag was ik toch vooral geïnteresseerd in het Zweedse eten. En daar was hij, gekleed in het koksuniform van Fond, het met één Michelinster bekroonde restaurant in Gotenburg. Karlsson (Småland, 1970) bleek een robuuste Scandinaviër te zijn, in alles een chef. ''Ik kook traditioneel met een kleine twist, '' zei hij, onderwijl proevend van de bitterballen die Keijzer voor hem had besteld. ''Ik word nog wel eens uitgelachen als ik zeg dat ik op driejarige leeftijd werd gegrepen door de smaak van gepekelde haring met ui. Maar ik hou van uitgesproken smaken. De Zweedse keuken is puur, vers en authentiek. ''

Met een hol gevoel in mijn maag bladerde ik door het boekje dat Keijzer me had gegeven. Achterin stonden een paar recepten van Karlsson: gemarineerde heilbot met venkelcrème, gekookte schaaldieren en geraspte extra belegen kaas; kabeljauwrug in ängamatsoep met zeekreeft en met ansjovis gezouten aardappelcrème; verse aardbeien in wodka met roomkaasijs.

Laat maar komen, dacht ik, maar dat had ik toch verkeerd begrepen. Amsterdam moet nog even wachten, want eerst moet de keukenbrigade van Kaap Kot worden getraind. Karlsson: ''Eind september zijn de koks er klaar voor. ''

Manmoedig slikte ik mijn teleurstelling weg. We hebben altijd Ikea nog. Ik nam het laatste bitterballetje van de schaal en wenste Karlsson veel succes met zijn heilzame arbeid. Bork-bork-bork!

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden